Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Size: px
Start display at page:

Download "Risalah Data Keselamatan Safety data sheet"

Transcription

1 Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Monomuls 90-O 18 Kegunaan: pengemulsi Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen U Shah Alam, Selangor, MALAYSIA Nombor Telefon: Nombor Telefax: Maklumat kecemasan: Nombor Kecemasan Antarabangsa Nombor Telefon: Pengenalan Bahaya Pengelasan bahan dan campuran: Tidak memerlukan pengelasan menurut kriteria GHS untuk produk ini. Unsur label dan pernyataan berjaga-jaga: Produk tidak memerlukan label amaran bahaya menurut kriteria GHS. Bahaya lain yang tidak menyebabkan pengelasan: Risiko tergelincir yang tinggi disebabkan oleh kebocoran/tumpahan produk. Produk ini tidak mengandungi bahan yang memenuhi kriteria PBT (keterusan/bioakumulasi/toksik) atau kriteria vpvb (sangat berterusan/sangat bioakumulasi).

2 Mukasurat (Page): 2/16 3. Komposisi dan Maklumat Mengenai Ramuan Bahan Kimia Keadaan kimia Glycerides, C16-18 and C18-unsatd. mono- and di- CAS: Langkah-Langkah Pertolongan Cemas Nasihat am: Tanggalkan pakaian yang tercemar. Jika tersedut: Tenangkan pesakit, alihkan ke tempat berudara bersih. Apabila terkena kulit: Basuh bersih-bersih dengan sabun dan air. Apabila terkena mata: Basuh mata yang terkena produk selama sekurang-kurangnya 15 minit di bawah aliran air sambil membuka mata. Apabila tertelan: Segera basuh mulut dan kemudian minum air yang banyak. Nota kepada doktor: Gejala: Tiada gejala yang ketara dijangka oleh kerana pengelasan tidak diperlukan untuk produk ini. Nota kepada doktor: Rawatan: Rawatan gejala (nyahcemar, fungsi utama). 5. Langkah-Langkah Pemadaman Kebakaran Bahan pemadam yang sesuai: karbon dioksida, busa, serbuk kering, semburan air Bahaya tertentu: karbon oksida, wap yang merbahaya Bahan/kumpulan bahan yang dinyatakan boleh dibebaskan jika berlaku kebakaran. Peralatan perlindungan khusus: Gunakan alat pernafasan serba lengkap dan pakaian pelindung kimia. Maklumat lanjut: Lupuskan sisa kebakaran dan air pemadam api yang tercemar menurut peraturan rasmi. Sejukkan bekas yang berbahaya dengan semburan air.

3 Mukasurat (Page): 3/16 6. Langkah-Langkah Pelepasan Tidak Sengaja Langkah pencegahan diri: Gunakan pakaian pelindung diri. Maklumat berhubung dengan langkah pencegahan diri lihat bahagian 8. Langkah berjaga-jaga untuk alam sekitar: Jangan lepaskan ke dalam parit/air permukaan/air tanah. Kaedah pembersihan atau penyerapan: Kutip dengan alat yang sesuai dan lupuskan. Lupuskan bahan yang diserap mengikut peraturan. 7. Pengendalian dan Penyimpanan; Pengendalian Tiada langkah khusus diperlukan dengan syarat produk digunakan dengan betul. Perlindungan terhadap kebakaran dan letupan: Produk tidak mudah menyala sendiri, atau mendatangkan bahaya letupan, atau menyebabkan kebakaran. Tiada langkah berjaga-jaga yang khusus diperlukan. Penyimpanan Bahan yang sesuai untuk bekas: kaca, Polietilena ketumpatan tinggi (HDPE), salutan zink, keluli karbon (besi) Maklumat lanjut tentang keadaan penyimpanan: Pastikan bekas tertutup rapat dan kering; simpan di tempat yang dingin. 8. Kawalan pendedahan dan perlindungan diri Komponen dengan parameter kawalan tempat kerja Tiada had pendedahan pekerjaan yang diketahui. Peralatan perlindungan peribadi Perlindungan pernafasan: Perlindungan pernafasan tidak diperlukan. Perlindungan tangan: Sarung tangan pelindung kalis kimia (EN 374) Perlindungan mata: Kaca mata keselamatan dengan pelindung sisi (gogal berbingkai) (contohnya EN 166) Perlindungan badan: baju pelindung kimia penuh (cth. menurut EN 13982) jika debu terbentuk.

4 Mukasurat (Page): 4/16 Langkah kebersihan dan keselamatan am: Kendalikan mengikut amalan kesihatan dan keselamatan industri yang baik. Disyorkan memakai pakaian kerja yang tertutup. Jangan makan, minum, merokok atau menggunakan tembakau di tempat kerja. Tangan dan/atau muka hendaklah dibasuh sebelum rehat dan setelah tamat waktu bekerja. Simpan pakaian kerja secara berasingan. 9. Sifat Fizikal dan Kimia Bentuk: Warna: Bau: Ambang bau: pepejal, pes seperti kekuningan seperti lemak tidak ditentukan nilai ph: 4-5 (metanol/air, 20 C) takat lebur: dianggarkan 40 C takat didih: tidak ditentukan Takat kilat: 205 C (Arahan 92/69/EEC, A.9) Tahap penyejatan: sedikit sahaja Kemudahbakaran (pepejal/gas): tidak sangat mudah terbakar Had letupan bawah: Tidak berkaitan untuk pengelasan dan pelabelan bagi pepejal. Had letupan atas: Tidak berkaitan untuk pengelasan dan pelabelan bagi pepejal. (lain) Penguraian terma: Tiada penguraian jika disimpan dan dikendalikan seperti yang ditetapkan/dinyatakan. Kebolehan swapemanasan sendiri: Tidak diuji disebabkan takat lebur ynag rendah. Bahaya letupan: tidak mudah meletup Sifat yang menggalakkan kebakaran: tidak merebakkan api Tekanan Wap: Tiada data diperoleh. Kepekatan: 0.98 g/cm3 (20 C) Ketumpatan relatif: 0.98 (20 C)

5 Mukasurat (Page): 5/16 Ketumpatan wap relatif (udara): sedikit sahaja Keterlarutan dalam air: boleh teremulsi Keterlarutan (kualitatif) pelarut: air suling tidak terlarut Pekali petakan n-oktanol/air (log Pow): tidak berkenaan untuk campuran 10. Kestabilan dan Kereaktifan Keadaan yang perlu dielakkan: Lihat MSDS bahagian 7 - Pengendalian dan Penyimpanan. Penguraian terma: Tiada penguraian jika disimpan dan dikendalikan seperti yang ditetapkan/dinyatakan. Bahan yang perlu dielakkan: Tiada bahan yang diketahui perlu dielakkan. Tindak balas berbahaya: Tiada produk penguraian yang berbahaya jika disimpan dan dikendalikan seperti yang ditetapkan/dinyatakan. Bahan penguraian berbahaya: Tiada produk penguraian yang berbahaya jika disimpan dan dikendalikan seperti yang ditetapkan/dinyatakan. 11. Maklumat Toksikologi Ketoksikan akut Penilaian ketoksikan akut: Tidak toksik selepas sekali ditelan. Tidak toksik jika tersedut. Tidak toksik selepas sekali terkena kulit Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. Kerengsaan Penilaian kesan merengsa: Tidak merengsakan kulit. Tidak merengsakan mata. Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. Pemekaan pernafasan/kulit Penilaian pemekaan: Kesan pemekaan kulit tidak diperhatikan dalam kajian haiwan. Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama.

6 Mukasurat (Page): 6/16 Kemutagenan sel germa Penilaian kemutagenan: Bahan tidak mutagen dalam bakteria. Bahan tidak mutagen dalam kultur sel mamalia. Bahan tidak mutagen dalam kajian dengan mamalia. Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. Kekarsinogenan Penilaian kekarsinogenan: Tiada data diperoleh tentang kesan karsinogen. Ketoksikan pembiakan Penilaian ketoksikan pembiakan: Keputusan kajian haiwan tidak menunjukkan kesan gangguan kesuburan. Keputusan telah ditentukan dalam Ujian Saringan (OECD 421/422). Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. Ketoksikan perkembangan Penilaian keteratogenan: Kajian haiwan tidak menunjukkan kesan yang menjejaskan kesuburan pada dos yang tidak toksik kepada haiwan induk. Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. Ketoksikan khusus organ sasaran (sekali pendedahan): Penilaian sekali STOT: Berdasarkan maklumat yang ada, ketoksikan organ sasaran yang khusus adalah tidak dijangka selepas sekali pendedahan. Ketoksikan dos berulang dan Ketoksikan organ sasaran tertentu (pendedahan berulang) Penilaian ketoksikan dos berulang: Pengambilan bahan dengan mulut secara berulang tidak menyebabkan kesan Pengambilan melalui kulit yang berulang-ulang tidak menyebabkan kesan berkaitan dengan bahan. Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. 12. Maklumat Ekologi Keekotoksikan Penilaian ketoksikan akuatik: Ada kemungkinan besar produk tidak memudaratkan organisma akuatik secara akut. Perencatan aktiviti degradasi di dalam enap cemar yang diaktifkan tidak dijangka akan berlaku semasa bahan berkepekatan rendah dimasukkan kedalam loji rawatan biologi. Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada ciri setiap komponen. Maklumat tentang : Glycerides, C16-18 and C18-unsatd. mono- and di-

7 Mukasurat (Page): 7/16 Ketoksikan kepada ikan: LC0 3,000 mg/l, Leuciscus idus (OECD 203; ISO 7346; 92/69/EEC, C.1) Maklumat tentang : Glycerides, C16-18 and C18-unsatd. mono- and di- Mikroorganisma/Kesan ke atas enap cemar diaktifkan: EC0 (30 min) 10,000 mg/l, Pseudomonas putida (DIN Part 27 (Draf), aerobik) Mobiliti Penilaian pengangkutan di antara bahagian di persekitaran: Tidak boleh digunakan Potensi Biotumpukan Penilaian potensi bioakumilasi: Tiada data diperoleh. 13. Maklumat Pelupusan Patuhi keperluan undang-undang negara dan tempatan. 14. Maklumat Pengangkutan Pengangkutan domestik: Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan Pengangkutan laut IMDG Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan Pengangkutan udara IATA/ICAO Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan Pengangkutan secara pukal menurut Lampiran II MARPOL dan IBC Peraturan: Tidak dinilai Penghantaran yang Tidak dinilai diluluskan: Nama pencemaran: Tidak dinilai Kategori pencemaran: Tidak dinilai

8 Mukasurat (Page): 8/16 Jenis Kapal: Tidak dinilai 15. Maklumat Pengawalseliaan Peraturan lain Jika maklumat peraturan lain yang berkenaan tidak dinyatakan dibahagian lain didalam risalah data keselamatan ini, ianya akan dinyatakan bahagian ini. 16. Maklumat lain Sebarang tujuan penggunaan lain hendaklah dibincangkan dengan pengeluar. Kadar perlindungan keselamatan untuk perkerjaan yang berkenaan hendaklah dipatuhi. Garis menegak pada margin sebelah kiri tangan menunjukkan pindaan dari versi sebelumnya. Data yang terdapat dalam risalah data keselamatan ini adalah berdasarkan pengetahuan dan pengalaman kami, dan menerangkan tentang produk yang berkaitan dengan keperluan keselamatan sahaja. Data tidak menyatakan ciri produk (spesifikasi produk). Data dalam risalah data keselamatan ini juga tidak menyatakan apa-apa ciri khusus atau kesesuaian produk yang dipersetujui untuk apa-apa tujuan tertentu. Penerima produk bertanggungjawab untuk memastikan bahawa apa-apa hak pemilikan serta undang-undang dan perundangan sedia ada dipatuhi.

9 Mukasurat (Page): 9/16 1. Identification of the chemical and of the supplier Monomuls 90-O 18 Use: emulsifier Company: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen U Shah Alam, Selangor, MALAYSIA Telephone: Telefax number: Emergency information: International emergency number: Telephone: Hazard identification Classification of the substance and mixture: No need for classification according to GHS criteria for this product. Label elements and precautionary statement: The product does not require a hazard warning label in accordance with GHS criteria. Other hazards which do not result in classification: High risk of slipping due to leakage/spillage of product. The product does not contain a substance fulfilling the PBT (persistent/bioaccumulative/toxic) criteria or the vpvb (very persistent/very bioaccumulative) criteria. 3. Composition/information on ingredients Chemical nature Glycerides, C16-18 and C18-unsatd. mono- and di- CAS: First-Aid Measures General advice: Remove contaminated clothing.

10 Mukasurat (Page): 10/16 If inhaled: Keep patient calm, remove to fresh air. On skin contact: Wash thoroughly with soap and water. On contact with eyes: Wash affected eyes for at least 15 minutes under running water with eyelids held open. On ingestion: Rinse mouth and then drink plenty of water. Note to physician: Symptoms: No significant symptoms are expected due to the non-classification of the product. Note to physician: Treatment: Symptomatic treatment (decontamination, vital functions). 5. Fire-Fighting Measures Suitable extinguishing media: carbon dioxide, foam, dry powder, water spray Specific hazards: carbon oxides, harmful vapours The substances/groups of substances mentioned can be released in case of fire. Special protective equipment: Wear self-contained breathing apparatus and chemical-protective clothing. Further information: Dispose of fire debris and contaminated extinguishing water in accordance with official regulations. Cool endangered containers with water-spray. 6. Accidental Release Measures Personal precautions: Use personal protective clothing. Information regarding personal protective measures see, section 8. Environmental precautions: Do not discharge into drains/surface waters/groundwater. Methods for cleaning up or taking up: Pick up with suitable appliance and dispose of. Dispose of absorbed material in accordance with regulations.

11 Mukasurat (Page): 11/16 7. Handling and Storage Handling No special measures necessary provided product is used correctly. Protection against fire and explosion: The product is neither self-ignitable, nor an explosion hazard, nor does it promote fires. No special precautions necessary. Storage Suitable materials for containers: glass, High density polyethylene (HDPE), Galvanized carbon steel (Zinc), Carbon steel (Iron) Further information on storage conditions: Keep container tightly closed and dry; store in a cool place. 8. Exposure controls and personal protection Components with occupational exposure limits No occupational exposure limits known. Personal protective equipment Respiratory protection: Respiratory protection not required. Hand protection: Chemical resistant protective gloves (EN 374) Eye protection: Safety glasses with side-shields (frame goggles) (e.g. EN 166) Body protection: chemical protection overall (f.e. according to EN 13982) if dust is formed. General safety and hygiene measures: Handle in accordance with good industrial hygiene and safety practice. Wearing of closed work clothing is recommended. No eating, drinking, smoking or tobacco use at the place of work. Hands and/or face should be washed before breaks and at the end of the shift. Store work clothing separately. 9. Physical and Chemical Properties Form: Colour: Odour: solid, paste slightly yellowish fatty-like

12 Mukasurat (Page): 12/16 Odour threshold: not determined ph value: 4-5 (methanol/water, 20 C) Melting point: approx. 40 C Boiling point: not determined Flash point: 205 C (Directive 92/69/EEC, A.9) Evaporation rate: negligible Flammability (solid/gas): not highly flammable Lower explosion limit: For solids not relevant for classification and labelling. Upper explosion limit: For solids not relevant for classification and labelling. (other) Thermal decomposition: No decomposition if stored and handled as prescribed/indicated. Self heating ability: Not tested on account of the low melting-point. Explosion hazard: not explosive Fire promoting properties: not fire-propagating Vapour pressure: No data available. Density: 0.98 g/cm3 (20 C) Relative density: 0.98 (20 C) Relative vapour density (air): negligible Solubility in water: emulsifiable Solubility (qualitative) solvent(s): distilled water insoluble Partitioning coefficient n-octanol/water (log Pow): not applicable for mixtures 10. Stability and Reactivity Conditions to avoid: See MSDS section 7 - Handling and storage. Thermal decomposition: No decomposition if stored and handled as

13 Mukasurat (Page): 13/16 Substances to avoid: No substances known that should be avoided. prescribed/indicated. Hazardous reactions: No hazardous reactions if stored and handled as prescribed/indicated. Hazardous decomposition products: No hazardous decomposition products if stored and handled as prescribed/indicated. 11. Toxicological Information Acute toxicity Assessment of acute toxicity: Virtually nontoxic after a single ingestion. Virtually nontoxic by inhalation. Virtually nontoxic after a single skin contact. The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. Irritation Assessment of irritating effects: Not irritating to the skin. Not irritating to the eyes. The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. Respiratory/Skin sensitization Assessment of sensitization: Skin sensitizing effects were not observed in animal studies. The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. Germ cell mutagenicity Assessment of mutagenicity: The substance was not mutagenic in bacteria. The substance was not mutagenic in mammalian cell culture. The substance was not mutagenic in studies with mammals. The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. Carcinogenicity Assessment of carcinogenicity: No data available concerning carcinogenic effects. Reproductive toxicity Assessment of reproduction toxicity: The results of animal studies gave no indication of a fertility impairing effect. The results were determined in a Screening test (OECD 421/422). The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition.

14 Mukasurat (Page): 14/16 Developmental toxicity Assessment of teratogenicity: Animal studies gave no indication of a developmental toxic effect at doses that were not toxic to the parental animals. The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. Specific target organ toxicity (single exposure): Assessment of STOT single: Based on the available information there is no specific target organ toxicity to be expected after a single exposure. Repeated dose toxicity and Specific target organ toxicity (repeated exposure) Assessment of repeated dose toxicity: Repeated oral uptake of the substance did not cause substance-related effects. Repeated dermal uptake of the substance did not cause substance-related effects. The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. 12. Ecological Information Ecotoxicity Assessment of aquatic toxicity: There is a high probability that the product is not acutely harmful to aquatic organisms. The inhibition of the degradation activity of activated sludge is not anticipated when introduced to biological treatment plants in appropriate low concentrations. The product has not been tested. The statement has been derived from the properties of the individual components. Information on: Glycerides, C16-18 and C18-unsatd. mono- and di- Toxicity to fish: LC0 3,000 mg/l, Leuciscus idus (OECD 203; ISO 7346; 92/69/EEC, C.1) Information on: Glycerides, C16-18 and C18-unsatd. mono- and di- Microorganisms/Effect on activated sludge: EC0 (30 min) 10,000 mg/l, Pseudomonas putida (DIN Part 27 (draft), aerobic) Mobility Assessment transport between environmental compartments: not applicable Bioaccumulation potential Assessment bioaccumulation potential: No data available.

15 Mukasurat (Page): 15/ Disposal Considerations Observe national and local legal requirements. 14. Transport Information Domestic transport: Not classified as a dangerous good under transport regulations Sea transport IMDG Not classified as a dangerous good under transport regulations Air transport IATA/ICAO Not classified as a dangerous good under transport regulations Transport in bulk according to Annex II of MARPOL and the IBC Code Regulation: Not evaluated Shipment approved: Not evaluated Pollution name: Not evaluated Pollution category: Not evaluated Ship Type: Not evaluated 15. Regulatory Information Other regulations If other regulatory information applies that is not already provided elsewhere in this safety data sheet, then it is described in this subsection. 16. Other Information Any other intended applications should be discussed with the manufacturer. Corresponding occupational protection measurements must be followed. Vertical lines in the left hand margin indicate an amendment from the previous version.

16 Mukasurat (Page): 16/16 The data contained in this safety data sheet are based on our current knowledge and experience and describe the product only with regard to safety requirements. This safety data sheet is neither a Certificate of Analysis (CoA) nor technical data sheet and shall not be mistaken for a specification agreement. Identified uses in this safety data sheet do neither represent an agreement on the corresponding contractual quality of the substance/mixture nor a contractually designated use. It is the responsibility of the recipient of the product to ensure any proprietary rights and existing laws and legislation are observed.