Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Size: px
Start display at page:

Download "Risalah Data Keselamatan Safety data sheet"

Transcription

1 Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/23 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Loxanol MI 6990 Nama bahan kimia: Dicarboxylic Acid Mixture Nombor CAS: Cadangan penggunaan: produk pemula bagi sintesis bahan kimia, Bagi pengeluaran homopolimerisat dan kopolimerisat Kegunaan: Bahan kimia yang digunakan di dalam / atau fomulasi produk perindustrian. Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen U Shah Alam, Selangor, MALAYSIA Nombor Telefon: Nombor Telefax: Maklumat kecemasan: Nombor Kecemasan Antarabangsa Nombor Telefon: Pengenalan Bahaya Pengelasan bahan dan campuran: Kerengsaan mata/ kerosakan mata yang serius: Kat. 1 Unsur label dan pernyataan berjaga-jaga: Piktogram:

2 Mukasurat (Page): 2/23 Kata Isyarat: bahaya Pernyataan Bahaya: Menyebabkan kerosakan mata yang serius. Pernyataan Berjaga-jaga (Pencegahan): Pakai pelindung mata/muka. Pernyataan Berjaga-jaga (Tindak Balas): JIKA TERKENA MATA: Bilas berhati-hati dengan air selama beberapa minit.tanggalkan kanta lekap, jika ada dan dapat dilakukan dengan mudah. Teruskan membilas. Segera hubungi PUSAT RACUN atau doktor/pakar perubatan. Bahaya lain yang tidak menyebabkan pengelasan: Tiada bahaya khusus yang diketahui jika peraturan/nota tentang penyimpanan dan pengendalian diberikan perhatian. 3. Komposisi dan Maklumat Mengenai Ramuan Bahan Kimia Keadaan kimia Asid karboksilik, di-, C4-6 Nombor CAS: Ramuan berbahaya Asid karboksilik, di-, C4-6 Kandungan (berat/berat): >= 100 % - <= 100 % Nombor CAS: Eye Dam./Irrit.: Kat. 1 Bagi pengelasan yang tidak ditulis dengan penuh dalam bahagian ini, teks lengkap boleh didapati di bahagian Langkah-Langkah Pertolongan Cemas Nasihat am: Tanggalkan pakaian yang tercemar. Elakkan dari bersentuhan dengan kulit, mata dan pakaian. Jika tersedut: Jika kesukaran berlaku selepas tersedut debu, alihkan mangsa ke kawasan berudara bersih dan dapatkan rawatan perubatan.

3 Mukasurat (Page): 3/23 Apabila terkena kulit: Basuh bersih-bersih dengan sabun dan air. Apabila terkena mata: Segera basuh mata yang terkena produk selama sekurang-kurangnya 15 minit di bawah aliran air dengan membuka mata, rujuk pakar mata. Apabila tertelan: Segera basuh mulut dan kemudian minum air yang banyak, dapatkan rawatan perubatan. Nota kepada doktor: Gejala: Gejala dan kesan terpenting yang diketahui diterangkan didalam label (lihat bahagian 2) dan/atau bahagian 11., Gejala dan kesan penting selanjutnya tidak diketahui setakat ini. Nota kepada doktor: Rawatan: Rawat mengikut gejala (nyahcemar, fungsi utama), tiada penawar khusus diketahui. 5. Langkah-Langkah Pemadaman Kebakaran Bahan pemadam yang sesuai: semburan air, serbuk kering, busa, karbon dioksida Bahaya tertentu: Tiada bahaya khusus yang diketahui. Maklumat lanjut: Kumpul air pemadam api yang tercemar secara berasingan, jangan biarkan ia mengalir ke dalam sistem pembetung atau efluen. 6. Langkah-Langkah Pelepasan Tidak Sengaja Langkah pencegahan diri: Elakkan pembentukan debu. Jauhkan dari sumber pencucuhan. Gunakan alat pernafasan jika terdedah kepada wap/debu/aerosol. Maklumat berhubung dengan langkah pencegahan diri lihat bahagian 8. Langkah berjaga-jaga untuk alam sekitar: Pelepasan ke alam sekitar mestilah dielakkan. Jangan buang ke dalam longkang. Sekat dan lupuskan air basuhan yang tercemar. Kaedah pembersihan atau penyerapan: Bagi sejumlah besar: Ambil dalam keadaan kering. Lupuskan bahan yang diserap mengikut peraturan. Bagi baki: Bilas dengan air.

4 Mukasurat (Page): 4/23 7. Pengendalian dan Penyimpanan; Pengendalian Elakkan pembentukan debu. Pastikan ekstrak/pengalihan udara yang sesuai pada jentera proses dan peralatan mengangkut. Pastikan pengalihudaraan menyeluruh di kawasan simpanan dan di tempat kerja. Pernafasan mestilah dilindungi apabila produk dalam jumlah yang banyak disiring tanpa pengalihudaraan ekzos setempat. Kendalikan mengikut amalan kesihatan dan keselamatan industri yang baik. Perlindungan terhadap kebakaran dan letupan: Debu boleh membentuk campuran mudah meletup di udara. Ambil langkah berjaga-jaga terhadap luahan statik. Jauhkan dari sumber pencucuhan. Penyimpanan Asingkan daripada alkali dan bahan yang mengalkali. Bahan yang sesuai untuk bekas: Polietilena ketumpatan rendah (LDPE), kaca, kertas, papan, Polietilena ketumpatan tinggi (HDPE), aluminium Maklumat lanjut tentang keadaan penyimpanan: Lindungi daripada haba. Bekas hendaklah disimpan tertutup rapat di tempat yang kering. 8. Kawalan pendedahan dan perlindungan diri Komponen dengan parameter kawalan tempat kerja Tiada had pendedahan pekerjaan yang diketahui. Peralatan perlindungan peribadi Perlindungan pernafasan: Perlindungan pernafasan jika aerosol/debu boleh sedut terbentuk. Penapis zarah kecekapan rendah bagi zarah pepejal (contohnya EN 143 atau 149, Jenis P1 atau FFP1) Perlindungan tangan: Sarung tangan pelindung kalis kimia (EN 374) getah nitril (NBR) mm ketebalan salutan getah kloroprena (CR) - ketebalan salutan 0.5 mm polivinilklorida (PVC) mm ketebalan salutan Arahan penggunaan pengilang hendaklah dipatuhi kerana jenisnya yang pelbagai. Perlindungan mata: Gogal keselamatan yang betul-betul muat (gogal tahan percikan) (EN 166) Langkah kebersihan dan keselamatan am: Kendalikan mengikut amalan kesihatan dan keselamatan industri yang baik. Tanggalkan semua pakaian yang tercemar dengan segera. Pada akhir waktu kerja, kulit hendaklah dibasuh dan disapukan dengan agen penjagaan kulit.

5 Mukasurat (Page): 5/23 9. Sifat Fizikal dan Kimia Bentuk: Warna: Bau: kepingan kelabu putih ke kekuningan sedikit bau yang tertentu nilai ph: 2.0 (150 g/l, 70 C) pka: (18-25 C) Maklumat tentang : succinic acid pka: 4.67 (20 C) Maklumat tentang : glutaric acid pka: 4.32 (18 C) Maklumat tentang : Asid adipik pka: 4.43 (20 C) julat lebur: > 45 - < 120 C (1,013 hpa) Julat didih: C (1,013 hpa) Penyataan adalah berdasarkan ciri setiap komponen. Maklumat tentang : succinic acid takat didih: 235 C (1,013 hpa) Data penulisan. Maklumat tentang : glutaric acid Julat didih: > < 304 C (1,013 hpa) Data penulisan. Maklumat tentang : Asid adipik takat didih: C (1,013 hpa) Data penulisan Takat pemejalwapan: Tiada maklumat berkaitan diperoleh. (Garispanduan OEC 112) (Arahan 92/69/EEC, A.1) Takat kilat: 180 C (Arahan 92/69/EEC, A.9, cawan tertutup) Tahap penyejatan: Tiada data diperoleh. Kemudahbakaran (pepejal/gas): terbakar tidak sangat mudah (Arahan 92/69/EEC, A.10)

6 Mukasurat (Page): 6/23 Had letupan bawah: Tiada data diperoleh. Had letupan atas: Tiada data diperoleh. Suhu pencucuhan: 475 C (DIN 51794) Penguraian terma: Tiada data diperoleh. pencucuhan sendiri: Tidak swacucuh. Jenis ujian: Swanyalaan spontan pada suhu bilik. Tidak swacucuh. Kebolehan swapemanasan sendiri: Ia bukanlah bahan yang mampu pemanasan spontan. Jenis ujian: Pencucuhan sendiri pada suhu tinggi. (Kaedah: Arahan 92/69/EEC, A.16) Bahaya letupan: tidak mudah meletup (Arahan 92/69/EEC, A.14) Sifat yang menggalakkan kebakaran: Berdasarkan sifat strukturnya produk ini tidak dikelasifikasikan sebagai pengoksida. Tekanan Wap: 4-14 mbar ( C) Kepekatan: 1.23 g/cm3 (20 C) Ketumpatan relatif: (15-25 C) Data penulisan. Ketumpatan pukal: kg/m3 Keterlarutan dalam air: dianggarkan 45 g/l (20 C) dianggarkan 85 g/l (30 C) Keterlarutcampurkan dengan air: terlarut Keterlarutan (kualitatif) pelarut: pelarut organik terlarut Pekali petakan n-oktanol/air (log Pow): (25 C) Maklumat tentang : succinic acid Pekali petakan n-oktanol/air (log Pow): (25 C) Data penulisan. Maklumat tentang : Asid adipik Pekali petakan n-oktanol/air (log Pow): (25 C; nilai ph: 3.3) Maklumat tentang : glutaric acid (Garispanduan OECD 107) (diukur) (diukur)

7 Mukasurat (Page): 7/23 Pekali petakan n-oktanol/air (log Pow): (25 C) Tegangan permukaan: Berdasarkan struktur kimia, aktiviti permukaan adalah tidak dijangka. (dikira) Kelikatan, dinamik: Kajian secara saintifiknya tidak wajar. 10. Kestabilan dan Kereaktifan Keadaan yang perlu dielakkan: Elakkan pembentukan debu. Elakkan pengumpulan debu. Lihat MSDS bahagian 7 - Pengendalian dan Penyimpanan. Penguraian terma: Tiada data diperoleh. Bahan yang perlu dielakkan: bahan reaktif beralkali Kakisan kepada logam: Tiada kesan mengakis pada logam Tindak balas berbahaya: Bertindak balas dengan komponen asas untuk menjana haba. Bahaya letupan debu. Produk penguraian terma: Tiada produk penguraian yang berbahaya jika disimpan dan dikendalikan seperti yang ditetapkan/dinyatakan., Pembakaran yang tidak sempurna menghasilkan gas toksik, terutamanya karbon monoksida dan karbon dioksida. 11. Maklumat Toksikologi Ketoksikan akut Penilaian ketoksikan akut: Ketoksikan yang rendah selepas sekali tertelan. Dalam kajian ke atas haiwan bahan hampir-hampir tidak toksik selepas penyedutan jangka pendek. Tidak toksik selepas sekali terkena kulit Data eksperimen/dikira: LD50 tikus (melalui mulut): 6,000 mg/kg (Garispanduan OECD 401) LC0 tikus (melalui penyedutan): 7.7 mg/l 4 h (Garispanduan OECD 403) Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada ciri setiap komponen. LD0 arnab (dermal): 7,940 mg/kg Kerengsaan

8 Mukasurat (Page): 8/23 Penilaian kesan merengsa: Tidak merengsakan kulit. Boleh menyebabkan kerosakkan teruk kepada mata. Data eksperimen/dikira: Kakisan/Kerengsaan kulit arnab: tidak merengsa (Ujian BASF) Kerosakkan/kerengsaan mata yang serius arnab: kerosakan tak berbalik (Ujian BASF) Pemekaan pernafasan/kulit Penilaian pemekaan: Kesan pemekaan kulit tidak diperhatikan dalam kajian haiwan. Data eksperimen/dikira: marmut: Tidak memeka (lain) Kemutagenan sel germa Penilaian kemutagenan: Dalam majoriti kajian yang dijalankan ke atas mikroorganisma dan kutura sel mamalia, kesan mutagenik tidak ditemui. Kesan mutagenik juga tidak diperhatikan dalam ujian in vivo. Kekarsinogenan Penilaian kekarsinogenan: Berdasarkan bahan kandungannya, tidak disyakki terdapat kesan karsinogen pada manusia. Kajian secara saintifiknya tidak wajar. Ketoksikan pembiakan Penilaian ketoksikan pembiakan: Pengambilan bahan secara oral secara berulang tidak menyebabkan kerosakan kepada organ pembiakan Ketoksikan perkembangan Penilaian keteratogenan: Tiada petunjuk kesan ketoksikan/teratogen diperhatikan dalam kajian haiwan. Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada ciri setiap komponen. Ketoksikan khusus organ sasaran (sekali pendedahan): Penilaian sekali STOT: Berdasarkan maklumat yang ada, ketoksikan organ sasaran yang khusus adalah tidak dijangka selepas sekali pendedahan. Ketoksikan dos berulang dan Ketoksikan organ sasaran tertentu (pendedahan berulang) Penilaian ketoksikan dos berulang: Pengambilan bahan dengan mulut secara berulang tidak menyebabkan kesan

9 Mukasurat (Page): 9/23 Bahaya penyedutan Tiada data diperoleh. 12. Maklumat Ekologi Keekotoksikan Penilaian ketoksikan akuatik: Amat memudaratkan organisma akuatik Perencatan aktiviti degradasi di dalam enap cemar yang diaktifkan tidak dijangka akan berlaku semasa bahan berkepekatan rendah dimasukkan kedalam loji rawatan biologi. Produk menyebabkan peningkatan perubahan ph. Ketoksikan kepada ikan: LC50 (96 h) mg/l, Leuciscus idus (DIN Bahagian 15, statik) LC50 (96 h) 59.5 mg/l, Brachydanio rerio (Ujian ikan akut, statik) Invertebrat air: EC50 (48 h) 88.4 mg/l, Daphnia magna (Arahan 84/449/EEC, C.2, statik) EC50 (48 h) 46 mg/l, Daphnia magna (Garispanduan OECD 202, Bahagian 1, statik) Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. Tumbuhan akuatik: EC50 (72 h) 41.9 mg/l (kadar pertumbuhan), Scenedesmus subspicatus (DIN Bahagian 9, statik) Mikroorganisma/Kesan ke atas enap cemar diaktifkan: EC20 (30 min) > 100 mg/l, Enap cemar diaktifkan, industri (DIN EN ISO 8192, akuatik) EC50 (17 h) 91 mg/l, Pseudomonas putida (DIN Bahagian 8, akuatik) EC50 (3 h) 7,910 mg/l, Enap cemar diaktifkan (Garispanduan OECD 209, akuatik) Ketoksikan kronik kepada ikan: Kajian secara saintifiknya tidak wajar. Ketoksikan kronik kepada invertebrata akuatik: Tiada kesan kepekatan yang diperhatikan (21 hari), 6.3 mg/l, Daphnia magna (Garispanduan OECD 211) Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. Penilaian ketoksikan daratan: Kajian secara saintifiknya tidak wajar.

10 Mukasurat (Page): 10/23 Mobiliti Penilaian pengangkutan di antara bahagian di persekitaran: Bahan tidak akan menyejat ke atmosfera daripada permukaan air Penjerapan kepada fasa tanah pejal tidak dijangka Keterusan dan boleh keterdegradasikan Maklumat penyingkiran: 83 % BOD bagi ThOD (30 hari) (OECD 301D; EEC 92/69, C.4-E) (aerobik, Enap cemar diaktifkan, domestik) Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. 78 % BOD bagi ThOD (14 hari) (OECD 301C; ISO 9408; 92/69/EEC, C.4-F) (aerobik, Inokulum megikut keperluan MITI (OECD 301C)) Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. 100 % Pengurangan DOC (14 hari) (OECD 301E/92/69/EEC, C.4-B) (aerobik, Enap cemar diaktifkan, domestik) Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada bahan/produk yang mempunyai struktur dan komposisi yang sama. Penilaian kestabilan dalam air: Kajian secara saintifiknya tidak wajar. Parameter air buangan Permintaan oksigen kimia (COD): 1,120 mg/g Permintaan Oksigen Biokimia (BOD) Tempoh pengeraman 5 hari: 850 mg/g Nisbah BOD/COD: % Potensi Biotumpukan Penilaian potensi bioakumilasi: Akumulasi yang ketara dalam organisma tidak dijangka. 13. Maklumat Pelupusan Mestilah dibuang atau dibakar mengikut peraturan tempatan. Pembungkusan tercemar: Bekas kosong yang tidak dibersihkan hendaklah dilupuskan dengan cara yang sama seperti melupuskan kandungannya. Bungkusan yang tidak tercemar boleh diguna semula.

11 Mukasurat (Page): 11/ Maklumat Pengangkutan Pengangkutan domestik: Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan Pengangkutan laut IMDG Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan Pengangkutan udara IATA/ICAO Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan Pengangkutan secara pukal menurut Lampiran II MARPOL dan IBC Peraturan: Tidak dinilai Penghantaran yang Tidak dinilai diluluskan: Nama pencemaran: Tidak dinilai Kategori pencemaran: Tidak dinilai Jenis Kapal: Tidak dinilai 15. Maklumat Pengawalseliaan Peraturan lain Jika maklumat peraturan lain yang berkenaan tidak dinyatakan dibahagian lain didalam risalah data keselamatan ini, ianya akan dinyatakan bahagian ini. 16. Maklumat lain Cadangan penggunaan: produk pemula bagi sintesis bahan kimia, Bagi pengeluaran homopolimerisat dan kopolimerisat Teks penuh pengelasan, simbol bahaya dan pernyataan bahaya, jika dinyatakan dalam seksyen 2 atau 3: Eye Dam./Irrit. Kerengsaan mata/ kerosakan mata yang serius

12 Mukasurat (Page): 12/23 Garis menegak pada margin sebelah kiri tangan menunjukkan pindaan dari versi sebelumnya. Data yang terdapat dalam risalah data keselamatan ini adalah berdasarkan pengetahuan dan pengalaman kami, dan menerangkan tentang produk yang berkaitan dengan keperluan keselamatan sahaja. Data tidak menyatakan ciri produk (spesifikasi produk). Data dalam risalah data keselamatan ini juga tidak menyatakan apa-apa ciri khusus atau kesesuaian produk yang dipersetujui untuk apa-apa tujuan tertentu. Penerima produk bertanggungjawab untuk memastikan bahawa apa-apa hak pemilikan serta undang-undang dan perundangan sedia ada dipatuhi.

13 Mukasurat (Page): 13/23 1. Identification of the chemical and of the supplier Loxanol MI 6990 Chemical name: Dicarboxylic Acid Mixture CAS Number: Recommended use of the chemical and restriction on use: Recommended use: initial product for chemical syntheses, for the production of homopolymerisates and copolymerisates Use: Chemical used in synthesis and/or formulation of industrial products Company: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen U Shah Alam, Selangor, MALAYSIA Telephone: Telefax number: Emergency information: International emergency number: Telephone: Hazard identification Classification of the substance and mixture: Serious eye damage/eye irritation: Cat. 1 Label elements and precautionary statement: Pictogram: Signal Word: Danger Hazard Statement: Causes serious eye damage. Precautionary Statements (Prevention): Wear eye/face protection.

14 Mukasurat (Page): 14/23 Precautionary Statements (Response): IF IN EYES: Rinse cautiously with water for several minutes. Remove contact lenses, if present and easy to do. Continue rinsing. Immediately call a POISON CENTER or doctor/physician. Other hazards which do not result in classification: No specific dangers known, if the regulations/notes for storage and handling are considered. 3. Composition/information on ingredients Chemical nature carboxylic acids, di, C4-C6 CAS Number: Hazardous ingredients carboxylic acids, di, C4-C6 Content (W/W): >= 100 % - <= 100 % CAS Number: Eye Dam./Irrit.: Cat. 1 For the classifications not written out in full in this section the full text can be found in section First-Aid Measures General advice: Remove contaminated clothing. Avoid contact with the skin, eyes and clothing. If inhaled: If difficulties occur after dust has been inhaled, remove to fresh air and seek medical attention. On skin contact: Wash thoroughly with soap and water. On contact with eyes: Immediately wash affected eyes for at least 15 minutes under running water with eyelids held open, consult an eye specialist. On ingestion: Rinse mouth immediately and then drink plenty of water, seek medical attention. Note to physician: Symptoms: The most important known symptoms and effects are described in the labelling (see section 2) and/or in section 11., Further important symptoms and effects are so far not known. Note to physician: Treatment: Treat according to symptoms (decontamination, vital functions), no known specific antidote.

15 Mukasurat (Page): 15/23 5. Fire-Fighting Measures Suitable extinguishing media: water spray, dry powder, foam, carbon dioxide Specific hazards: No particular hazards known. Further information: Collect contaminated extinguishing water separately, do not allow to reach sewage or effluent systems. 6. Accidental Release Measures Personal precautions: Avoid dust formation. Sources of ignition should be kept well clear. Use breathing apparatus if exposed to vapours/dust/aerosol. Information regarding personal protective measures see, section 8. Environmental precautions: Discharge into the environment must be avoided. Do not empty into drains. Retain and dispose of contaminated wash water. Methods for cleaning up or taking up: For large amounts: Pick up in dry form. Dispose of absorbed material in accordance with regulations. For residues: Rinse away with water. 7. Handling and Storage Handling Avoid dust formation. Ensure suitable air extract/ventilation on process machinery and transportation equipment. Ensure thorough ventilation of stores and work areas. Breathing must be protected when large quantities are decanted without local exhaust ventilation. Handle in accordance with good industrial hygiene and safety practice. Protection against fire and explosion: Dust can form an explosive mixture with air. Take precautionary measures against static discharges. Sources of ignition should be kept well clear. Storage Segregate from alkalies and alkalizing substances. Suitable materials for containers: Low density polyethylene (LDPE), glass, Paper/Fibreboard, board, High density polyethylene (HDPE), Aluminium Further information on storage conditions: Protect against heat. Containers should be stored tightly sealed in a dry place.

16 Mukasurat (Page): 16/23 8. Exposure controls and personal protection Components with occupational exposure limits No occupational exposure limits known. Personal protective equipment Respiratory protection: Breathing protection if breathable aerosols/dust are formed. Particle filter with low efficiency for solid particles (e.g. EN 143 or 149, Type P1or FFP1) Hand protection: Chemical resistant protective gloves (EN 374) nitrile rubber (NBR) mm coating thickness chloroprene rubber (CR) mm coating thickness polyvinylchloride (PVC) mm coating thickness Manufacturer's directions for use should be observed because of great diversity of types. Eye protection: Tightly fitting safety goggles (splash goggles) (e.g. EN 166) General safety and hygiene measures: Handle in accordance with good industrial hygiene and safety practice. Take off immediately all contaminated clothing. At the end of the shift the skin should be cleaned and skin-care agents applied. 9. Physical and Chemical Properties Form: Colour: Odour: flakes grey white to yellowish faint specific odour ph value: 2.0 (150 g/l, 70 C) pka: (18-25 C) Information on: succinic acid pka: 4.67 (20 C) Information on: glutaric acid pka: 4.32 (18 C) Information on: adipic acid pka: 4.43 (20 C) melting range: > 45 - < 120 C (1,013 hpa) (OECD Guideline 112) (Directive 92/69/EEC, A.1)

17 Mukasurat (Page): 17/23 Boiling range: C (1,013 hpa) The statements are based on the properties of the individual components. Information on: succinic acid Boiling point: 235 C (1,013 hpa) Literature data. Information on: glutaric acid Boiling range: > < 304 C (1,013 hpa) Literature data. Information on: adipic acid Boiling point: C (1,013 hpa) Literature data Sublimation point: No applicable information available. Flash point: 180 C (Directive 92/69/EEC, A.9, closed cup) Evaporation rate: No data available. Flammability (solid/gas): not highly flammable (Directive 92/69/EEC, A.10) Lower explosion limit: No data available. Upper explosion limit: No data available. Ignition temperature: 475 C (DIN 51794) Thermal decomposition: No data available. Self ignition: not self-igniting Test type: Spontaneous selfignition at room-temperature. Self heating ability: not self-igniting It is not a substance capable of spontaneous heating. Test type: Self-ignition at high temperatures. (Method: Directive 92/69/EEC, A.16) Explosion hazard: not explosive (Directive 92/69/EEC, A.14) Fire promoting properties: Based on its structural properties the product is not classified as oxidizing. Vapour pressure: 4-14 mbar ( C)

18 Mukasurat (Page): 18/23 Density: 1.23 g/cm3 (20 C) Relative density: (15-25 C) Literature data. Bulk density: kg/m3 Solubility in water: approx. 45 g/l (20 C) approx. 85 g/l (30 C) Miscibility with water: soluble Solubility (qualitative) solvent(s): organic solvents soluble Partitioning coefficient n-octanol/water (log Pow): (25 C) Information on: succinic acid Partitioning coefficient n-octanol/water (log Pow): (25 C) Literature data. Information on: adipic acid Partitioning coefficient n-octanol/water (log Pow): (25 C; ph value: 3.3) Information on: glutaric acid Partitioning coefficient n-octanol/water (log Pow): (25 C) Surface tension: Based on chemical structure, surface activity is not to be expected. (OECD Guideline 107) (measured) (measured) (calculated) Viscosity, dynamic: Study scientifically not justified. 10. Stability and Reactivity Conditions to avoid: Avoid dust formation. Avoid deposition of dust. See MSDS section 7 - Handling and storage. Thermal decomposition: No data available. Substances to avoid: alkaline reactive substances

19 Mukasurat (Page): 19/23 Corrosion to metals: No corrosive effect on metal. Hazardous reactions: Reacts with basic components to generate heat. Dust explosion hazard. Thermal decomposition products: No hazardous decomposition products if stored and handled as prescribed/indicated., Incomplete combustion results in formation of toxic gases, containing mainly carbon monoxide and carbon dioxide. 11. Toxicological Information Acute toxicity Assessment of acute toxicity: Of low toxicity after single ingestion. In animal studies the substance is virtually nontoxic after shortterm inhalation. Virtually nontoxic after a single skin contact. Experimental/calculated data: LD50 rat (oral): 6,000 mg/kg (OECD Guideline 401) LC0 rat (by inhalation): 7.7 mg/l 4 h (OECD Guideline 403) The product has not been tested. The statement has been derived from the properties of the individual components. LD0 rabbit (dermal): 7,940 mg/kg Irritation Assessment of irritating effects: Not irritating to the skin. May cause severe damage to the eyes. Experimental/calculated data: Skin corrosion/irritation rabbit: non-irritant (BASF-Test) Serious eye damage/irritation rabbit: irreversible damage (BASF-Test) Respiratory/Skin sensitization Assessment of sensitization: Skin sensitizing effects were not observed in animal studies. Experimental/calculated data: guinea pig: Non-sensitizing. (other) Germ cell mutagenicity Assessment of mutagenicity: In the majority of studies performed with microorganisms and in mammalian cell culture, a mutagenic effect was not found. A mutagenic effect was also not observed in in vivo tests.

20 Mukasurat (Page): 20/23 Carcinogenicity Assessment of carcinogenicity: Based on the ingredients there is no suspicion of a carcinogenic effect in humans. Study scientifically not justified. Reproductive toxicity Assessment of reproduction toxicity: Repeated oral uptake of the substance did not cause damage to the reproductive organs. Developmental toxicity Assessment of teratogenicity: No indications of a developmental toxic / teratogenic effect were seen in animal studies. The product has not been tested. The statement has been derived from the properties of the individual components. Specific target organ toxicity (single exposure): Assessment of STOT single: Based on the available information there is no specific target organ toxicity to be expected after a single exposure. Repeated dose toxicity and Specific target organ toxicity (repeated exposure) Assessment of repeated dose toxicity: Repeated oral uptake of the substance did not cause substance-related effects. Aspiration hazard No data available. 12. Ecological Information Ecotoxicity Assessment of aquatic toxicity: Acutely harmful for aquatic organisms. The inhibition of the degradation activity of activated sludge is not anticipated when introduced to biological treatment plants in appropriate low concentrations. The product gives rise to ph shifts. Toxicity to fish: LC50 (96 h) mg/l, Leuciscus idus (DIN Part 15, static) LC50 (96 h) 59.5 mg/l, Brachydanio rerio (Fish test acute, static) Aquatic invertebrates: EC50 (48 h) 88.4 mg/l, Daphnia magna (Directive 84/449/EEC, C.2, static)

21 Mukasurat (Page): 21/23 EC50 (48 h) 46 mg/l, Daphnia magna (OECD Guideline 202, part 1, static) The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. Aquatic plants: EC50 (72 h) 41.9 mg/l (growth rate), Scenedesmus subspicatus (DIN Part 9, static) Microorganisms/Effect on activated sludge: EC20 (30 min) > 100 mg/l, activated sludge, industrial (DIN EN ISO 8192, aquatic) EC50 (17 h) 91 mg/l, Pseudomonas putida (DIN Part 8, aquatic) EC50 (3 h) 7,910 mg/l, activated sludge (OECD Guideline 209, aquatic) Chronic toxicity to fish: Study scientifically not justified. Chronic toxicity to aquatic invertebrates: No observed effect concentration (21 d), 6.3 mg/l, Daphnia magna (OECD Guideline 211) The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. Assessment of terrestrial toxicity: Study scientifically not justified. Mobility Assessment transport between environmental compartments: The substance will not evaporate into the atmosphere from the water surface. Adsorption to solid soil phase is not expected. Persistence and degradability Elimination information: 83 % BOD of the ThOD (30 d) (OECD 301D; EEC 92/69, C.4-E) (aerobic, activated sludge, domestic) The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. 78 % BOD of the ThOD (14 d) (OECD 301C; ISO 9408; 92/69/EEC, C.4-F) (aerobic, Inoculum conforming to MITI requirements (OECD 301C)) The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. 100 % DOC reduction (14 d) (OECD 301E/92/69/EEC, C.4-B) (aerobic, activated sludge, domestic) The product has not been tested. The statement has been derived from substances/products of a similar structure or composition. Assessment of stability in water: Study scientifically not justified. Sum parameter

22 Mukasurat (Page): 22/23 Chemical oxygen demand (COD): 1,120 mg/g Biochemical oxygen demand (BOD) Incubation period 5 d: 850 mg/g Ratio BOD/COD: % Bioaccumulation potential Assessment bioaccumulation potential: Significant accumulation in organisms is not to be expected. 13. Disposal Considerations Must be disposed of or incinerated in accordance with local regulations. Contaminated packaging: Uncleaned empties should be disposed of in the same manner as the contents. Uncontaminated packaging can be re-used. 14. Transport Information Domestic transport: Not classified as a dangerous good under transport regulations Sea transport IMDG Not classified as a dangerous good under transport regulations Air transport IATA/ICAO Not classified as a dangerous good under transport regulations Transport in bulk according to Annex II of MARPOL and the IBC Code Regulation: Not evaluated Shipment approved: Not evaluated Pollution name: Not evaluated Pollution category: Not evaluated Ship Type: Not evaluated 15. Regulatory Information Other regulations

23 Mukasurat (Page): 23/23 If other regulatory information applies that is not already provided elsewhere in this safety data sheet, then it is described in this subsection. 16. Other Information Recommended use: initial product for chemical syntheses, for the production of homopolymerisates and copolymerisates Full text of classifications, hazard symbols and hazard statements, if mentioned in section 2 or 3: Eye Dam./Irrit. Serious eye damage/eye irritation Vertical lines in the left hand margin indicate an amendment from the previous version. The data contained in this safety data sheet are based on our current knowledge and experience and describe the product only with regard to safety requirements. This safety data sheet is neither a Certificate of Analysis (CoA) nor technical data sheet and shall not be mistaken for a specification agreement. Identified uses in this safety data sheet do neither represent an agreement on the corresponding contractual quality of the substance/mixture nor a contractually designated use. It is the responsibility of the recipient of the product to ensure any proprietary rights and existing laws and legislation are observed.

Relevant identified uses of the substance or mixture and uses advised against

Relevant identified uses of the substance or mixture and uses advised against Safety data sheet Page: 1/15 1. Identification Product identifier Loxanol MI 6990 Chemical name: Dicarboxylic Acid Mixture CAS Number: 68603-87-2 Relevant identified uses of the substance or mixture and

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Magnetic Pigment 345 BASF Nama bahan kimia: Nombor CAS: 1309-38-2 Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Magnetic Pigment 345 BASF Nama bahan kimia: magnetite Nombor CAS: 1309-38-2 Kegunaan: Pewarna untuk

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgalite Rubine K 4270 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Monomuls 90-O 18 Kegunaan: pengemulsi Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3111 Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgazin Cosmoray Orange L 2950 Nama bahan kimia: Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/14 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Lumogen F Red 305 Formula Kimia: C72 H58 N2 O8 Keluarga kimia: pewarna perilena Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cutina PES Nama bahan kimia: Fatty acids, C16-18, esters with pentaerythritol Kegunaan: kandungan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka PX 4731 Nama bahan kimia: Polymer based on Polyethyleneimine-Polyester-Fattyacid Nombor CAS:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Cromophtal Yellow L 1061 HD Keluarga kimia: pigmen organik Kegunaan: komponen pewarna Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka RM 1900 Kegunaan: Thixotropic agent Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgalite Red D 3773 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Micro-Sorb 16/30 LVM Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Lumina Turquoise 9T30D Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cegesoft C 24 Nama bahan kimia: 2-ethylhexyl palmitate Kegunaan: Bases for creams and ointments,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal FoamStar SI 2210 Kegunaan: penyahbusa Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgalite Red K 4060 FP Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Sicopal Orange K 2430 Kegunaan: colourant for the plastics industry Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cromophtal Violet D 5700 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cinquasia Violet L 5120 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Lumogen Black K 0087 (old Lumogen Black FK 4280) Kegunaan: colourant for the plastics industry Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Paliogen Red L 3875 Kegunaan: Colorants for the Paints, lacquers and varnishes industry Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgazin Red L 3600 HD Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Microlith Red 4035 WA Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Paliogen Blue L 6470 Kegunaan: Colorants for the Paints, lacquers and varnishes industry Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgazin Yellow K 2060 FP Nama bahan kimia: C.I. PIGMENT Yellow 110 Nombor CAS: 106276-80-6 Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 661 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Cinquasia Magenta D 4570 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Irgazin Yellow D 1999 Keluarga kimia: Isoindolinon Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cinquasia Red L 4110 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl PRO 1532 Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan sekatan penggunaan: Cadangan penggunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl 74 Kegunaan: agen penyebaran Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl PRO 1555 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Paliogen Red L 4120 Kegunaan: Colorants for the Paints, lacquers and varnishes industry Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Paliogen Blue L 6480 Kegunaan: Colorants for the Paints, lacquers and varnishes industry Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cetiol LC Nama bahan kimia: Fatty acid, ester with fatty alcohols Kegunaan: kandungan kosmetik,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal S 695 P Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Magnapearl Exterior CFS 3103 Keluarga kimia: oksida logam Keluarga kimia: Polimer Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl HPD 96 MEA Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Dispex CX 4240 Kegunaan: agen penyebaran Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Paliotol Yellow L 2140 HD Kegunaan: bahan kimia industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Dispex Ultra PA 4810 Kegunaan: bahan kimia industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl Wax 26 Cadangan penggunaan: untuk kegunaan industri sahaja Kegunaan: bahan tambah untuk

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal FoamStar ST 2454 Kegunaan: penyahbusa Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl HPD 671 Nama bahan kimia: Polimer akrilik stirena terubahsuai Kegunaan: polimer untuk dakwat,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 8078 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Heliogen Blue L 7087 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl HR 1620 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Oracet Black 007 Kegunaan: colourant for the plastics industry Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Cetiol OE Deo Kegunaan: Kimia, kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Rheovis AS 1126 Keluarga kimia: ester akrilik, asid karboksilik, tidak tepu Kegunaan: Bahan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/15 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Dispex AA 4040 Kegunaan: agen penyebaran Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Foamaster MO 2190 Kegunaan: penyahbusa Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Sicopal Black K 0090 Nama bahan kimia: Nombor CAS: 68186-97-0 Kegunaan: colourant for the plastics

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 2570 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 537 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl HSL 9010 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal S 735 P Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Paliotol Yellow L 1970 Formula Kimia: C16 H9 N5 O6 Keluarga kimia: pigmen isoindolina Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 538-A Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 8227 Cadangan penggunaan: untuk kegunaan industri sahaja Kegunaan: Coating raw material

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl PRO 1522 Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinuvin 5333-DW (N) Kegunaan: sebatian, Coating raw material for industrial applications, Light

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Laroflex MP 45 Nama bahan kimia: Polymer based on: vinyl compounds Kegunaan: Coating raw material

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Heliogen Green L 8690 Kegunaan: Colorants for the Paints, lacquers and varnishes industry Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka FA 4671 Kegunaan: bahan kimia industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cinquasia Violet L 5125 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 95 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinovis ADE Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 651 Kegunaan: Binder Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Luconyl Red 2817 Kegunaan: Colorants for the Paints, lacquers and varnishes industry Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Eupolen PE Blue 69-2001 Kegunaan: colourant for the plastics industry Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Sicopal Yellow L 1130 Nama bahan kimia: Bismut vanadium tetraoksida Nombor CAS: 14059-33-7 Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal S 734 P Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Paliotol Yellow D 1155 Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl ADP 1230 Keluarga kimia: ester akrilik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Laroflex MP 35 Keluarga kimia: sebatian vinil Kegunaan: Coating raw material for industrial

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinuvin 928 Nama bahan kimia: PHENOL, 2-(2H-BENZOTRIAZOL-2-YL)-6-(1-METHYL-1-PHENYLETHYL)-4- (1,1,3,3-TETRAMETHYLBUTYL)-

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Loxanol MI 6627 Kegunaan: perencat kakisan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl ECO 2177 Cadangan penggunaan: Polimer Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl DFC 3040 Cadangan penggunaan: Polimer Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Luconyl NG Black 0066 Kegunaan: Colorants for the Paints, lacquers and varnishes industry Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 683 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Heliogen Blue D 7110 F Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Pigmosol Red 3855 Kegunaan: pigment preparation, Colorants for the Paints, lacquers and varnishes

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Reflecks Gleams of Gold G230L Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Rheovis VP 1231 Keluarga kimia: vinil polimer Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Loxanol MI 6735 Nama bahan kimia: polyethyleneimine Nombor CAS: 9002-98-6 Kegunaan: Bahan kimia

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Heliogen Blue D 7088 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl HPD 96 DMEA Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Reflecks MultiDimensions Changing Cherry G480D Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Dispex Ultra FA 4483 Keluarga kimia: ester fosforik Kegunaan: wetting agent Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Loxanol CA 5330 Keluarga kimia: ester asid lemak Kegunaan: Oleochemical raw material Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Heliogen Blue K 7096 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Sicocer F Turquoise 2504 Kegunaan: colourants for the ceramics industry Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl HYB 6336 Cadangan penggunaan: Polimer Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Efka FA 4601 Keluarga kimia: alkil sulfat, sebatian ammonia Kegunaan: formulation auxiliary

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Rheovis HS 1212 Keluarga kimia: poliakrilat Kegunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Sicotrans Red L 2816 Nama bahan kimia: Diferum trioksida Kegunaan: Colorants for the Paints, lacquers

More information