Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Size: px
Start display at page:

Download "Risalah Data Keselamatan Safety data sheet"

Transcription

1 Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Cetiol OE Deo Kegunaan: Kimia, kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen U Shah Alam, Selangor, MALAYSIA Nombor Telefon: Nombor Telefax: Maklumat kecemasan: Nombor Kecemasan Antarabangsa Nombor Telefon: Komposisi / maklumat tentang ramuan Keadaan kimia Dioctyl ether Nombor CAS: Nombor EC: Pengenalpastian bahaya Tiada bahaya khusus yang diketahui.

2 Mukasurat (Page): 2/16 4. Langkah pertolongan cemas Nasihat am: Jika kesan-kesan kesihatan yang buruk berkembang dapatkan rawatan perubatan. Jika tersedut: tidak berkenaan. Apabila terkena kulit: Jika terkena kulit, segera basuh dengan air yang banyak. Apabila terkena mata: Jika kesan-kesan kesihatan yang buruk berkembang dapatkan rawatan perubatan. Segera bilas mata dengan air (selama 10 minit), gunakan pembalut dengan kasa steril, dapatkan bantuan okulis. Apabila tertelan: Segera basuh mulut dan kemudian minum ml air. Nota kepada doktor: Gejala: Tiada gejala yang ketara dijangka oleh kerana pengelasan tidak diperlukan untuk produk ini. Bahaya: Tiada bahaya dijangka dengan penggunaan yang disyorkan dan pengendalian yang sesuai. Rawatan: Rawat mengukit gejala. 5. Langkah memadam kebakaran Bahan pemadam yang sesuai: semburan air, karbon dioksida, serbuk kering, busa Bahaya tertentu: wap yang merbahaya Evolusi wasap/kabus. Bahan/kumpulan bahan yang dinyatakan boleh dibebaskan jika berlaku kebakaran. Peralatan perlindungan khusus: Gunakan alat pernafasan serba lengkap. Maklumat lanjut: Lupuskan sisa kebakaran dan air pemadam api yang tercemar menurut peraturan rasmi. 6. Langkah pelepasan tidak sengaja Langkah pencegahan diri: Gunakan pakaian pelindung diri. Langkah berjaga-jaga untuk alam sekitar: Jangan lepaskan ke dalam parit/air permukaan/air tanah.

3 Mukasurat (Page): 3/16 Kaedah pembersihan atau penyerapan: Bagi sejumlah kecil: Kutip dengan bahap penyerap yang sesuai. Bagi sejumlah besar: Bina benteng tumpahan. Pam produk. Lupuskan bahan yang diserap mengikut peraturan. 7. Pengendalian dan penyimpanan Pengendalian Kendalikan mengikut amalan kesihatan dan keselamatan industri yang baik. Perlindungan terhadap kebakaran dan letupan: Ambil langkah berjaga-jaga terhadap luahan statik. Jauhkan dari semua sumber pencucuhan: haba, percikan api, nyalaan terbuka. Penyimpanan Bahan yang sesuai untuk bekas: timah (kepingan timah), kaca, Polietilena ketumpatan tinggi (HDPE), salutan zink, keluli karbon (besi) Maklumat lanjut tentang keadaan penyimpanan: Pastikan bekas tertutup rapat. Kestabilan penyimpanan: Suhu penyimpanan: C Lindungi daripada lembapan. Lindungi daripada suhu di bawah : -5 C Ciri produk bertukar balik apabila jatuh di bawah takat suhu. Lindungi daripada suhu melebihi : 30 C 8. Kawalan pendedahan dan perlindungan diri Komponen dengan parameter kawalan tempat kerja tiada Peralatan perlindungan peribadi Perlindungan tangan: Sarung tangan pelindung yang sesuai dengan spesifikasi berikut. Cadangan tersebut adalah sah untuk keadaan makmal, keadaan tempat kerja yang khusus perlu diambil kira secara berasingan Bahan yang sesuai juga sekiranya terkena produk secara berpanjangan dan langsung. (Syor: Indeks perlindungan 6, bersamaan > 480 minit tempoh penelapan menurut EN 374): getah nitril (NBR) mm ketebalan salutan Perlindungan mata: Kaca mata keselamatan dengan pelindung sisi (gogal berbingkai) (contohnya EN 166)

4 Mukasurat (Page): 4/16 Perlindungan badan: Perlindungan badan mesti dipilih bergantung kepada aktiviti dan pendedahan, contohnya apron, kasut perlindungan, pakaian perlindungan bahan kimia (Berdasarkan DIN-EN 465) Langkah kebersihan dan keselamatan am: Kendalikan mengikut amalan kesihatan dan keselamatan industri yang baik. Jangan makan, minum, merokok atau menggunakan tembakau di tempat kerja. Kendalikan mengikut amalan kesihatan dan keselamatan industri yang baik. 9. Sifat kimia dan fizikal Bentuk: Warna: Bau: nilai ph: cecair Tidak berwarna tidak berbau tidak ditentukan julat lebur: C takat didih: tidak ditentukan Takat kilat: 139 C (DIN ISO 2592) Kemudahbakaran: tidak mencucuh Had letupan bawah: Untuk cecair tiada kaitan untuk pengelasan dan pelabelan. Had letupan atas: tidak ditentukan Suhu pencucuhan: tidak ditentukan Bahaya letupan: tidak mudah meletup Sifat yang menggalakkan kebakaran: tidak merebakkan api Kepekatan: g/cm3 (20 C) Ketumpatan wap relatif (udara): Tidak boleh digunakan (DIN 51757) Keterlarutan dalam air: tidak terlarut Keterlarutan (kualitatif) pelarut: air suling tidak terlarut Pekali petakan n-oktanol/air (log Pow): tidak ditentukan Kelikatan, dinamik: Kelikatan, kinematik: 2-5 mpa*s (20 C) tidak ditentukan

5 Mukasurat (Page): 5/16 Maklumat lain: Jika perlu, maklumat tentang parameter fizikal and kimia ada dinyatakan didalam bahagian ini. Tiada maklumat lain didapati. 10. Kestabilan dan kereaktifan Keadaan yang perlu dielakkan: Lihat MSDS bahagian 7 - Pengendalian dan Penyimpanan. Penguraian terma: Tiada penguraian jika disimpan dan dikendalikan seperti yang ditetapkan/dinyatakan. Bahan yang perlu dielakkan: Tiada bahan yang diketahui perlu dielakkan. Tindak balas berbahaya: Tiada jika digunakan untuk tujuan yang dimaksudkan. Bahan penguraian berbahaya: Tiada produk penguraian yang berbahaya jika disimpan dan dikendalikan seperti yang ditetapkan/dinyatakan. 11. Maklumat Ketoksikan Ketoksikan akut Penilaian ketoksikan akut: Tidak toksik selepas sekali ditelan. LD50 (melalui mulut): > 2,000 mg/kg (Garispanduan OECD 401) Kerengsaan Penilaian kesan merengsa: Tidak merengsakan mata. Tidak merengsakan kulit. Kerengsaan kulit primer arnab: merengsa sedikit (Garispanduan OECD 404) Kerengsaan primer pada membran mukus arnab: merengsa sedikit (Garispanduan OECD 405) Penilaian kesan-kesan akut yang lain Penilaian kesan-kesan akut yang lain: Berdasarkan maklumat yang ada, ketoksikan organ sasaran yang khusus adalah tidak dijangka selepas sekali pendedahan. Pemekaan Penilaian pemekaan:

6 Mukasurat (Page): 6/16 Tidak terdapat bukti pemekaan kulit yang berpotensi. Ketoksikan dos berulang Penilaian ketoksikan dos berulang: Tiada diketahui Ketoksikan genetik Penilaian kemutagenan: Struktur kimia tidak menunjukkan amaran khusus bagi kesan tersebut. Ujian Ames Bakteria: negatif (Garispanduan OECD 471) Kekarsinogenan Penilaian kekarsinogenan: Struktur kimia tidak menunjukkan amaran khusus bagi kesan tersebut. Ketoksikan pembiakan Penilaian ketoksikan pembiakan: Struktur kimia tidak menunjukkan amaran khusus bagi kesan tersebut. Ketoksikan perkembangan Penilaian keteratogenan: Tiada data diperoleh tentang ketoksikan. Maklumat lain yang berkaitan dengan ketoksikan Produk belum diuji. Penyataan tentang toksikologi diambil daripada ciri setiap komponen. 12. Maklumat ekologi Keekotoksikan Penilaian ketoksikan akuatik: Produk belum diuji. Penyataan diambil daripada ciri setiap komponen. Ketoksikan kepada ikan: LC50 > 100 mg/l (DIN EN ISO ) Mikroorganisma/Kesan ke atas enap cemar diaktifkan: EC0 > 100 mg/l (Garispanduan OECD 209) Mobiliti Penilaian pengangkutan di antara bahagian di persekitaran: Tidak boleh digunakan

7 Mukasurat (Page): 7/16 Keterusan dan boleh keterdegradasikan Penilaian biodegradasi dan penyingkiran (H2O): Mudah terbiodegradasikan (menurut kriteria OECD) Potensi Biotumpukan Penilaian potensi bioakumilasi: Tiada data diperoleh. 13. Pertimbangan untuk pelupusan Mestilah dibuang atau dibakar mengikut peraturan tempatan. Pembungkusan tercemar: Bungkusan yang tidak tercemar boleh diguna semula. Bungkusan yang tidak boleh dibersihkan hendaklah dilupuskan dengan cara yang sama dengan kandungannya. 14. Maklumat pengangkutan Pengangkutan domestik Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan Pengangkutan laut IMDG Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan Pengangkutan udara IATA/ICAO Tidak dikelaskan sebagai berbahaya di bawah peraturan pengangkutan 15. Maklumat pengawalaturan : Peraturan Kesatuan Eropah (Pelabelan) Nombor EC:

8 Mukasurat (Page): 8/16 Arahan EEC: Produk tidak memerlukan label amaran bahaya menurut Arahan EC. Peraturan lain Jika maklumat peraturan lain yang berkenaan tidak dinyatakan dibahagian lain didalam risalah data keselamatan ini, ianya akan dinyatakan bahagian ini. 16. Maklumat lain Garis menegak pada margin sebelah kiri tangan menunjukkan pindaan dari versi sebelumnya. Data yang terdapat dalam risalah data keselamatan ini adalah berdasarkan pengetahuan dan pengalaman kami, dan menerangkan tentang produk yang berkaitan dengan keperluan keselamatan sahaja. Data tidak menyatakan ciri produk (spesifikasi produk). Data dalam risalah data keselamatan ini juga tidak menyatakan apa-apa ciri khusus atau kesesuaian produk yang dipersetujui untuk apa-apa tujuan tertentu. Penerima produk bertanggungjawab untuk memastikan bahawa apa-apa hak pemilikan serta undang-undang dan perundangan sedia ada dipatuhi.

9 Mukasurat (Page): 9/16 1. Substance/preparation and company identification Cetiol OE Deo Use: Chemical, cosmetic ingredient Company: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen U Shah Alam, Selangor, MALAYSIA Telephone: Telefax number: Emergency information: International emergency number: Telephone: Composition/information on ingredients Chemical nature Dioctyl ether CAS Number: EC-Number: Hazard identification No particular hazards known. 4. First-Aid Measures General advice: If adverse health effects develop seek medical attention. If inhaled: not relevant. On skin contact: After contact with skin, wash immediately with plenty of water.

10 Mukasurat (Page): 10/16 On contact with eyes: If adverse health effects develop seek medical attention. Immediately flush eyes with water (for 10 minutes), put on a bandage with sterile gauze, see an oculist. On ingestion: Rinse mouth and then drink ml of water. Note to physician: Symptoms: No significant symptoms are expected due to the non-classification of the product. Hazards: No hazard is expected under intended use and appropriate handling. Treatment: Treat symptomatically. 5. Fire-Fighting Measures Suitable extinguishing media: water spray, carbon dioxide, dry powder, foam Specific hazards: harmful vapours Evolution of fumes/fog. The substances/groups of substances mentioned can be released in case of fire. Special protective equipment: Wear a self-contained breathing apparatus. Further information: Dispose of fire debris and contaminated extinguishing water in accordance with official regulations. 6. Accidental Release Measures Personal precautions: Use personal protective clothing. Environmental precautions: Do not discharge into drains/surface waters/groundwater. Methods for cleaning up or taking up: For small amounts: Pick up with suitable absorbent material. For large amounts: Dike spillage. Pump off product. Dispose of absorbed material in accordance with regulations. 7. Handling and Storage Handling Handle in accordance with good industrial hygiene and safety practice.

11 Mukasurat (Page): 11/16 Protection against fire and explosion: Take precautionary measures against static discharges. Avoid all sources of ignition: heat, sparks, open flame. Storage Suitable materials for containers: tin (tinplate), glass, High density polyethylene (HDPE), zinc coated, carbon steel (iron) Further information on storage conditions: Keep container tightly sealed. Storage stability: Storage temperature: C Protect against moisture. Protect from temperatures below: -5 C Characteristics of the product are reversibly changed when falling below the limit temperature. Protect from temperatures above: 30 C 8. Exposure controls and personal protection Components with occupational exposure limits none Personal protective equipment Hand protection: Suitable are protective gloves with the following specification. The recommendation is valid for laboratory conditions, specific workplace conditions must be taken into consideration separately. Suitable materials also with prolonged, direct contact (Recommended: Protective index 6, corresponding > 480 minutes of permeation time according to EN 374): nitrile rubber (NBR) mm coating thickness Eye protection: Safety glasses with side-shields (frame goggles) (e.g. EN 166) Body protection: Body protection must be chosen depending on activity and possible exposure, e.g. apron, protecting boots, chemical-protection suit (according to EN in case of splashes or EN ISO in case of dust). General safety and hygiene measures: Handle in accordance with good industrial hygiene and safety practice. No eating, drinking, smoking or tobacco use at the place of work. Handle in accordance with good industrial hygiene and safety practice.

12 Mukasurat (Page): 12/16 9. Physical and Chemical Properties Form: Colour: Odour: ph value: liquid colourless odourless not determined melting range: C Boiling point: not determined Flash point: 139 C (DIN ISO 2592) Flammability: not flammable Lower explosion limit: For liquids not relevant for classification and labelling. Upper explosion limit: not determined Ignition temperature: not determined Explosion hazard: not explosive Fire promoting properties: not fire-propagating Density: g/cm3 (20 C) Relative vapour density (air): not applicable (DIN 51757) Solubility in water: insoluble Solubility (qualitative) solvent(s): distilled water insoluble Partitioning coefficient n-octanol/water (log Pow): not determined Viscosity, dynamic: Viscosity, kinematic: 2-5 mpa*s (20 C) not determined (DGF C-IV 7; Viscosity Höppler/Ubbelohde) Other Information: If necessary, information on other physical and chemical parameters is indicated in this section. No further information available. 10. Stability and Reactivity Conditions to avoid: See MSDS section 7 - Handling and storage. Thermal decomposition: No decomposition if stored and handled as

13 Mukasurat (Page): 13/16 Substances to avoid: No substances known that should be avoided. Hazardous reactions: None if used for intended purpose. prescribed/indicated. Hazardous decomposition products: No hazardous decomposition products if stored and handled as prescribed/indicated. 11. Toxicological Information Acute toxicity Assessment of acute toxicity: Virtually nontoxic after a single ingestion. LD50 (oral): > 2,000 mg/kg (OECD Guideline 401) Irritation Assessment of irritating effects: Not irritating to the eyes. Not irritating to the skin. Primary skin irritation rabbit: Slightly irritating. (OECD Guideline 404) Primary irritations of the mucous membrane rabbit: Slightly irritating. (OECD Guideline 405) Sensitization Assessment of sensitization: There is no evidence of a skin-sensitizing potential. Repeated dose toxicity Assessment of repeated dose toxicity: None known Genetic toxicity Assessment of mutagenicity: The chemical structure does not suggest a specific alert for such an effect. Ames-test Bacteria: negative (OECD Guideline 471) Carcinogenicity Assessment of carcinogenicity: The chemical structure does not suggest a specific alert for such an effect.

14 Mukasurat (Page): 14/16 Reproductive toxicity Assessment of reproduction toxicity: The chemical structure does not suggest a specific alert for such an effect. Developmental toxicity Assessment of teratogenicity: No data was available concerning toxicity to development. Other relevant toxicity information The product has not been tested. The statements on toxicology have been derived from the properties of the individual components. 12. Ecological Information Ecotoxicity Assessment of aquatic toxicity: The product has not been tested. The statement has been derived from the properties of the individual components. Toxicity to fish: LC50 > 100 mg/l (DIN EN ISO ) Microorganisms/Effect on activated sludge: EC0 > 100 mg/l (OECD Guideline 209) Mobility Assessment transport between environmental compartments: not applicable Persistence and degradability Assessment biodegradation and elimination (H2O): Readily biodegradable (according to OECD criteria). Bioaccumulation potential Assessment bioaccumulation potential: No data available. 13. Disposal Considerations Must be disposed of or incinerated in accordance with local regulations.

15 Mukasurat (Page): 15/16 Contaminated packaging: Uncontaminated packaging can be re-used. Packs that cannot be cleaned should be disposed of in the same manner as the contents. 14. Transport Information Domestic transport Not classified as a dangerous good under transport regulations Sea transport IMDG Not classified as a dangerous good under transport regulations Air transport IATA/ICAO Not classified as a dangerous good under transport regulations 15. Regulatory Information Regulations of the European union (Labelling) EC-Number: EEC Directives: The product does not require a hazard warning label in accordance with EC Directives. Other regulations If other regulatory information applies that is not already provided elsewhere in this safety data sheet, then it is described in this subsection. 16. Other Information Vertical lines in the left hand margin indicate an amendment from the previous version.

16 Mukasurat (Page): 16/16 The data contained in this safety data sheet are based on our current knowledge and experience and describe the product only with regard to safety requirements. The data do not describe the product's properties (product specification). Neither should any agreed property nor the suitability of the product for any specific purpose be deduced from the data contained in the safety data sheet. It is the responsibility of the recipient of the product to ensure any proprietary rights and existing laws and legislation are observed.

1. Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking

1. Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking Safety data sheet Page: 1/9 1. Identification of the substance/mixture and of the company/undertaking Product identifier Cetiol OE Chemical name: Fatty alcohol ether CAS Number: 629-82-3 REACH registration

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan FoamStar SI 2216 Keluarga kimia: silikat Kegunaan: penyahbusa Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan FoamStar ED 2523 Keluarga kimia: polialkoksilat, silikon terubah suai, ester asid lemak Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/14 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Vinapor DF 2938 F Keluarga kimia: etoksilat alkohol lemak, pengisi Kegunaan: Bahan mentah,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/12 BASF Risalah Data Keselamatan (BASF Risalah Data Keselamatan) 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl 1630 Kegunaan: polimer

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Dispex AA 4030 Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Dispex Ultra FA 4483 Keluarga kimia: ester fosforik Kegunaan: wetting agent Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl ADP 1230 Keluarga kimia: ester akrilik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan FoamStar SI 2292 Keluarga kimia: polisiloksana polieter-terubahsuai, eter glikol Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal FoamStar SI 2210 Kegunaan: penyahbusa Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cetiol LC Nama bahan kimia: Fatty acid, ester with fatty alcohols Kegunaan: kandungan kosmetik,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Efka FA 4601 Keluarga kimia: alkil sulfat, sebatian ammonia Kegunaan: formulation auxiliary

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinovis ADE Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cegesoft C 24 Nama bahan kimia: 2-ethylhexyl palmitate Kegunaan: Bases for creams and ointments,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Magnetic Pigment 345 BASF Nama bahan kimia: Nombor CAS: 1309-38-2 Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Rheovis AS 1126 Keluarga kimia: ester akrilik, asid karboksilik, tidak tepu Kegunaan: Bahan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Monomuls 90-O 18 Kegunaan: pengemulsi Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cutina PES Nama bahan kimia: Fatty acids, C16-18, esters with pentaerythritol Kegunaan: kandungan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Laroflex MP 35 Keluarga kimia: sebatian vinil Kegunaan: Coating raw material for industrial

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Rheovis VP 1231 Keluarga kimia: vinil polimer Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Magnetic Pigment 345 BASF Nama bahan kimia: magnetite Nombor CAS: 1309-38-2 Kegunaan: Pewarna untuk

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Magnapearl Exterior CFS 3103 Keluarga kimia: oksida logam Keluarga kimia: Polimer Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Irgastab UV 22 Keluarga kimia: ester akrilik, perencat Kegunaan: penstabil Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgalite Rubine K 4270 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal FoamStar ST 2454 Kegunaan: penyahbusa Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan FoamStar SI 2201 Keluarga kimia: poliglikol Kegunaan: penyahbusa Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Irgazin Yellow D 1999 Keluarga kimia: Isoindolinon Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl 74 Kegunaan: agen penyebaran Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Cinquasia Magenta D 4570 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Acronal NX 4623 Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Rheovis HS 1212 Keluarga kimia: poliakrilat Kegunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Microlith Red 4035 WA Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Sicopal Orange K 2430 Kegunaan: colourant for the plastics industry Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl HPD 96 DMEA Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Rheovis HS 1332 Keluarga kimia: poliakrilat Kegunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/15 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Loxanol PL 5824 Keluarga kimia: Bahan pemula disenaraikan dalam EINECS Kegunaan: Bahan kimia

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Foamaster MO 2111 Kegunaan: Raw material for coatings for industrial or professional use, additives

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/14 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Lumogen F Red 305 Formula Kimia: C72 H58 N2 O8 Keluarga kimia: pewarna perilena Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Luconyl Red 2817 Kegunaan: Colorants for the Paints, lacquers and varnishes industry Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3111 Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cosmedia CTH (E) Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Synergy Orange 6113 Keluarga kimia: pigmen organik, bahan tambah Kegunaan: Pewarna untuk

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal S 695 P Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Micro-Sorb 16/30 LVM Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Sicocer F Turquoise 2504 Kegunaan: colourants for the ceramics industry Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Hydropalat WE 3240 Keluarga kimia: minyak silikon, terubah suai Kegunaan: Agen Perataan Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3106 Nama bahan kimia: Fatty alcohol, ethoxylated Kegunaan: wetting agent, additives

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/15 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Dispex AA 4040 Kegunaan: agen penyebaran Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

The product does not require a hazard warning label in accordance with EC Directives.

The product does not require a hazard warning label in accordance with EC Directives. Safety data sheet Page: 1/7 1. Substance/preparation and company identification Librel Zn Use: Micronutrient Company: BASF Australia Limited (ABN 62 008 437 867) Level 12, 28 Freshwater Place Southbank

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Foamaster MO 2133 Keluarga kimia: minyak mineral, zat aktif permukaan bukan ion Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 661 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl 624 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Sicopal Black K 0090 Nama bahan kimia: Nombor CAS: 68186-97-0 Kegunaan: colourant for the plastics

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3322 Nama bahan kimia: Aliphatic polyoxyethylene ether Nombor CAS: 619328-32-4 Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Laroflex MP 45 Nama bahan kimia: Polymer based on: vinyl compounds Kegunaan: Coating raw material

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Loxanol CA 5330 Keluarga kimia: ester asid lemak Kegunaan: Oleochemical raw material Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl FLX 5010 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Dispex CX 4240 Kegunaan: agen penyebaran Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Foamaster MO 2190 Kegunaan: penyahbusa Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Efka FA 4642 Keluarga kimia: tidak tepu, poliamida,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Paliotol Yellow L 1970 Formula Kimia: C16 H9 N5 O6 Keluarga kimia: pigmen isoindolina Kegunaan:

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification. FoamStar ED 2522 (old Dehydran SE 2)

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification. FoamStar ED 2522 (old Dehydran SE 2) Safety data sheet Page: 1/8 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification FoamStar ED 2522 (old Dehydran SE 2) Use: defoamer Manufacturer/supplier: PT BASF Indonesia Plaza GRI, 10th

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgalite Red D 3773 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgalite Red K 4060 FP Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka PX 4731 Nama bahan kimia: Polymer based on Polyethyleneimine-Polyester-Fattyacid Nombor CAS:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Cromophtal Yellow L 1061 HD Keluarga kimia: pigmen organik Kegunaan: komponen pewarna Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Foamaster MO 2185 Kegunaan: penyahbusa Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal S 734 P Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal S 735 P Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Plurasafe BCF 11 Brake Coating Fluid Kegunaan: Component for lubricants and metal working

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cinquasia Violet L 5125 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Paliogen Blue L 6470 Kegunaan: Colorants for the Paints, lacquers and varnishes industry Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl PRO 1532 Penggunaan bahan kimia yang disyorkan dan sekatan penggunaan: Cadangan penggunaan:

More information

Safety Data Sheet Lipofructyl Argan LS 9779 Revision date : 2016/11/28 Page: 1/8

Safety Data Sheet Lipofructyl Argan LS 9779 Revision date : 2016/11/28 Page: 1/8 Revision date : 2016/11/28 Page: 1/8 1. Identification Product identifier used on the label Lipofructyl Argan LS 9779 Recommended use of the chemical and restriction on use Recommended use*: for cosmetic

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan FoamStar PB 2706 Keluarga kimia: pemeluwapan asid lemak, zat aktif permukaan bukan ion Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Lumogen Black K 0087 (old Lumogen Black FK 4280) Kegunaan: colourant for the plastics industry Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cinquasia Violet L 5120 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl PRO 1555 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Larotact 150 Kegunaan: Coating raw material for industrial applications Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification

1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Safety data sheet Page: 1/9 1. Substance/preparation and manufacturer/supplier identification Plantapon ACG-LC Use: surfactants Manufacturer/supplier: PT BASF Indonesia Plaza GRI, 10th & 11th Floor Jl.

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal LR 9014 Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 651 Kegunaan: Binder Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka RM 1900 Kegunaan: Thixotropic agent Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Luconyl NG Black 0066 Kegunaan: Colorants for the Paints, lacquers and varnishes industry Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Mearlin Exterior CFS Super Red 4303Z Keluarga kimia: oksida logam Keluarga kimia: Polimer

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgazin Red L 3600 HD Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Rheovis AS 1130 Kegunaan: bahan tambah untuk dakwat, varnis atau penyalutan, Zat tambah salutan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Efka FL 3650 Keluarga kimia: bahan tambah Kegunaan: Raw material for coatings for industrial

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Paliogen Blue L 6480 Kegunaan: Colorants for the Paints, lacquers and varnishes industry Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cinquasia Red L 4110 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Dispex Ultra PA 4810 Kegunaan: bahan kimia industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl HR 1620 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl HYB 6336 Cadangan penggunaan: Polimer Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinuvin 5333-DW (N) Kegunaan: sebatian, Coating raw material for industrial applications, Light

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Eupolen PE Blue 69-2001 Kegunaan: colourant for the plastics industry Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgazin Cosmoray Orange L 2950 Nama bahan kimia: Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl HSL 9010 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 2570 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Uvinul A Plus Granular Nama bahan kimia: hexyl 2-(1-(diethylaminohydroxyphenyl)methanoyl)benzoate

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Loxanol PL 5812 Nama bahan kimia: polyethylene glycol Nombor CAS: 25322-68-3 Kegunaan: Bahan kimia

More information