Lembaran Data Keselamatan

Size: px
Start display at page:

Download "Lembaran Data Keselamatan"

Transcription

1 BAHAGIAN 1: Pengenalpastian Pengenal pastian produk Nama Bahan Z2 Siri Media Huraian Produk Media yang terkandung di dalam produk ini, apabila digunakan mengikut rekaannya, di bawah keadaan operasi biasa dan dipasang serta disenggara menurut risalah produk, tidak dijangka akan berbahaya. Pengelasan dan bahaya yang dinyatakan dalam Helaian Data Keselamatan ini hanya terpakai jika ada kemungkinan media penulen tertanggal daripada perumah penulen tersebut. Penulen tersebut mempunyai tapis di dalam perumah bagi mengelakkan media daripada tertanggal sewaktu digunakan. Awas: Sesetengah unit disediakan dengan lubang pengisian, yang dimateri di kilang dengan lekapan dan palam VCR serta ditutup dengan pembalut kecut merah. Pengguna akhir tidak boleh sama sekali membuka lubang ini, kerana ia berkemungkinan menyebabkan media tertanggal. Kegunaan Produk buatan semikonduktor Kekangan Kegunaan R&D Guna Sahaja. Butir-butir pembekal yang menyediakan helaian data keselamatan Entegris, Inc. 129 Concord Road Building 2 Billerica, MA USA Telephone Number: Telephone Number: (toll free within North America) Supplier/Pembekal Entegris Singapore Pte. Ltd. 31 Kaki Bukit Road 3, Techlink, #06-08/11 Singapore Telephone/Telefon: Fax/Faks: Emergency # / Nombor kecemasan (CHEMTREC) (International/Antarabangsa) Product.stewardship@entegris.com SEKSYEN 2: Bahaya yang mungkin terjadi Mukasurat 1 daripada 12 Tarikh dikeluarkan: Semakan 1.0 Tarikh dicetak:

2 Piawai Singapura SS 586-2:2014 Kakisan/Kerengsaan Kulit - Kategori 1 Kerosakan Mata Yang Serius/Kerengsaan Mata - Kategori 1 Karsinogen - Kategori 1A Ketoksikan Organ Sasaran Khusus - Pendedahan Tunggal - Kategori 2 ( sistem respirasi ) Ketoksikan Organ Sasaran Khusus - Pendedahan Berulang - Kategori 1 ( paru-paru, sistem respirasi ) Ketoksikan Organ Sasaran Khusus - Pendedahan Berulang - Kategori 2 ( ginjal ) Tanda bahan Tanda bahaya Perkataan isyarat Bahaya Tanda-tanda bahaya H314 Menyebabkan kebakaran kulit dan kerosakan mata yang teruk. H350 Mungkin menyebabkan barah. H371 Boleh menyebabkan kerosakan organ-organ. H372 Merosakkan organ-organ melalui pendedahan jangka panjang atau berulang. H373 Boleh menyebabkan kerosakan organ melalui pendedahan jangka panjang atau berulang. Saranan keselamatan Pencegahan P260 Jangan sedut habuk. P280 Pakai sarung tangan perlindungan/pakaian perlindungan/pelindung mata/pelindung muka. P264 Basuh sebersih-bersihnya selepas pengendalian. P201 Dapatkan arahan khusus sebelum digunakan. P202 Baca dan fahami semua arahan keselamatan sebelum digunakan. P270 Jangan makan, minum atau merokok ketika menggunakan produk ini. Tindak balas P308+P313 JIKA terdedah atau terkena bahan: Dapatkan nasihat atau rawatan perubatan. P304+P340 JIKA TERSEDUT: Bawa mangsa ke tempat yang berudara segar dan biarkan berehat dengan selesa untuk bernafas. P310 Segera hubungi PUSAT RACUN atau doktor/pakar perubatan. P321 Rawatan khas (lihat label). P303+P361+P353 JIKA PADA KULIT (atau rambut) Tanggalkan dengan serta-merta semua pakaian yang tercemar. Bilas kulit dengan air/di bilik mandi pancuran. P363 Basuh pakaian yang telah tercemar sebelum digunakan semula. P310 Segera hubungi PUSAT RACUN atau doktor/pakar perubatan. P305+P351+P338 JIKA TERKENA MATA: Bilas berhati-hati dengan air selama beberapa minit. Tanggalkan kanta lekap, jika ada dan dapat dilakukan dengan mudah. Teruskan membilas. P310 Segera hubungi PUSAT RACUN atau doktor/pakar perubatan. P301+P330+P331 JIKA TERTELAN: Bilas mulut. JANGAN aruh muntah. P310 Segera hubungi PUSAT RACUN atau doktor/pakar perubatan. Simpanan Mukasurat 2 daripada 12 Tarikh dikeluarkan: Semakan 1.0 Tarikh dicetak:

3 P405 Simpan dalam keadaan tertutup. Pelupusan P501 Lupuskan kandungan/bekas sesuai dengan peraturan-peraturan tempatan/wilayah/kebangsaan/antarabangsa. Bahaya Lain yang Termasuk Dalam Pengelasan Sewaktu penggunaan biasa, dipasang dan disenggara menurut risalah produk, bahan ini dalam bentuk akhirnya tidak dijangka berbahaya. SEKSYEN 3: Komposisi / maklumat tentang bahan-bahan CAS Nama Komponen Peratus tersedia Komponen atau bendasing lain yang tidak berpengaruh dalam klasifikasi produk tersebut Aluminium oksida (Al2O3) Natrium oksida (Na2O) Magnesium oksida (MgO) Kuarza 0-2 Bendasing dan bahan tambah penstabil yang menyumbang kepada pengelasan GHS tiada SEKSYEN 4: Langkah-langkah bantuan kecemasan Pernafasan Pertolongan cemas tidak dijangka diperlukan jika bahan digunakan di bawah keadaan biasa dan seperti yang disyorkan. Jika kesan buruk berlaku, bawa ke kawasan yang tidak tercemar. Beri pernafasan bantuan jika tidak bernafas. Jika sukar bernafas, oksigen hendaklah diberikan oleh kakitangan bertauliah. Dapatkan rawatan perubatan dengan serta-merta. Sentuhan kulit Pertolongan cemas tidak dijangka diperlukan jika bahan digunakan di bawah keadaan biasa dan seperti yang disyorkan. Basuh kulit dengan sabun dan air selama sekurang-kurangnya 15 minit sambil menanggalkan pakaian dan kasut yang tercemar. Dapatkan rawatan perubatan dengan serta-merta. Bersihkan dan keringkan sepenuhnya pakaian yang tercemar sebelum digunakan semula. Lupuskan kasut yang tercemar. Tersentuh mata Pertolongan cemas tidak dijangka diperlukan jika bahan digunakan di bawah keadaan biasa dan seperti yang disyorkan. Siram mata dengan air yang banyak dengan segera selama 60 minit. Tanggalkan kanta lekap, jika ada dan mudah untuk dilakukan. Teruskan membilas. Kemudian dapatkan rawatan perubatan dengan serta-merta. Tertelan Pertolongan cemas tidak dijangka diperlukan jika bahan digunakan di bawah keadaan biasa dan seperti yang disyorkan. Jika tertelan, jangan cetuskan muntah. Kumur mulut. Dapatkan rawatan perubatan dengan serta-merta. Mukasurat 3 daripada 12 Tarikh dikeluarkan: Semakan 1.0 Tarikh dicetak:

4 Simptom/Kesan Paling Penting Akut lecuran salur pernafasan, lecuran kulit, lecuran mata, lecuran membran mukus, kerosakan sistem respirasi Tertunda kerosakan paru-paru, kerosakan sistem respirasi, kerosakan ginjal, barah Tanda-tanda untuk mendapatkan bantuan doktor dengan segera atau rawatan khusus Bagi penyedutan, gunakan oksigen. Elakkan pengurasan gaster atau emesis. SEKSYEN 5: Langkah-langkah membasmi kebakaran Sifat Mudah Terbakar Bahaya kebakaran boleh abai. Bahan pemadam yang sesuai bahan kimia kering, karbon dioksida Media Pemadam Yang Sesuai Jangan gunakan air Bahaya khusus yang tertimbul daripada bahan kimia Bahaya kebakaran boleh abai. Produk boleh terbakar yang berbahaya oksida silikon, oksida logam Langkah Mencegah Kebakaran Produk ini akan kekal stabil apabila diletakkan di dalam badan penulen. Alihkan bekas dari kawasan kebakaran jika ia boleh dilakukan tanpa risiko. Daik untuk pelupusan kemudian. Jangan serakkan bahan tertumpah dengan aliran air tekanan tinggi. Padamkan kebakaran dari jarak maksimum atau gunakan pemegang hos atau muncung pemantau tanpa penjaga. Jangan ambil air di dalam bekas. Dinginkan bekas dengan semburan air sehingga selepas api padam sepenuhnya. Keluar segera sekiranya peranti keselamatan pelepas berbunyi atau terdapat sebarang perubahan warna tangki disebabkan kebakaran. SENTIASA menjauhkan diri dari tangki yang melanda dalam api. Kelengkapan pelindung khas dan langkah berjaga-jaga bagi petugas pemadam kebakaran Pakai pakaian perlindungan pemadaman api yang lengkap, termasuk alat pernafasan serba lengkap (SCBA) untuk perlindungan terhadap pendedahan yang mungkin. SEKSYEN 6: Langkah-langkah apabila berlaku kebocoran yang tidak disengajakan Langkah-langkah keselamatan peribadi, peralatan perlindungan dan langkah-langkah yang digunakan ketika kecemasan Sewaktu penggunaan biasa, dipasang dan disenggara menurut risalah produk, bahan ini dalam bentuk akhirnya tidak dijangka berbahaya. Pengelasan dan bahaya yang dinyatakan dalam Helaian Data Keselamatan ini hanya terpakai jika ada kemungkinan media penulen tertanggal daripada perumah penulen tersebut. Penulen tersebut mempunyai tapis di dalam perumah bagi mengelakkan media daripada tertanggal sewaktu digunakan. Pakai pakaian dan peralatan pelindungan diri. Langkah-langkah perlindungan alam sekitar Elakkan pembebasan ke alam sekitar. Kaedah dan Bahan untuk Pembendungan dan Pembersihan. Buang semua sumber nyalaan sekiranya tidak mendatangkan bahaya. Jangan sentuh bahan yang tertumpah. Hentikan kebocoran jika boleh tanpa mengundang risiko. Halang daripada masuk ke aliran air, Mukasurat 4 daripada 12 Tarikh dikeluarkan: Semakan 1.0 Tarikh dicetak:

5 pembetung, bilik bawah tanah atau kawasan tertutup. Serap dengan tanah, pasir atau bahan yang tidak mudah terbakar lain dan memindahkan ke dalam bekas. Jangan ambil air di dalam bekas. SEKSYEN 7: Pengendalian dan penyimpanan Langkah-langkah perlindungan untuk keselamatan ketika pengendalian Jangan hidu debu. Pakai sarung tangan perlindungan/pakaian perlindungan/pelindung mata/pelindung muka. Basuh sebersih-bersihnya selepas pengendalian. Dapatkan arahan khusus sebelum digunakan. Baca dan fahami semua arahan keselamatan sebelum digunakan. Jangan makan, minum, atau merokok semasa menggunakan produk ini. Syarat-syarat untuk penyimpanan yang selamat dengan menimbangkan ketidakserasian Simpan dalam keadaan tertutup. Simpan dan kendalikan menurut semua peraturan dan piawaian semasa. Simpan di tempat yang mempunyai pengudaraan yang baik. Pastikan bekas bertutup rapat. Asingkan dari bahan yang tidak serasi. Bahan Serasi halogen, halokarbon, Asid, bes, bahan boleh bakar, Logam, garam logam, bahan pengoksida SEKSYEN 8: Had dan pantau pendedahan/peralatan perlindungan individu Garis Panduan Pendedahan Had Pendedahan Komponen Aluminum oxide (Al2O3) Singapura: 10 mg/m3 PEL Magnesium oxide (MgO) Singapura: ACGIH: 10 mg/m3 PEL wasap 10 mg/m3 TWA pecahan boleh sedut Quartz Singapura: 0.1 mg/m3 PEL debu boleh sedut ACGIH: mg/m3 TWA peringkat boleh sedut Nilai had biologi Tiada nilai had biologi untuk mana-mana komponen produk ini. Had dan kawalan pendedahan Sediakan ekzos setempat atau sistem pengudaraan kepungan proses. Pastikan pematuhan had pendedahan yang berkaitan. PERALATAN PERLINDUNGAN INDIVIDU Perlindungan mata/muka Pakai gogel keselamatan tahan percikan dengan pelindung muka. Sediakan air pancut kecemasan untuk mencuci mata dan pancuran mandi deras kuyup di kawasan kerja terdekat. Pakaian Pelindung Mukasurat 5 daripada 12 Tarikh dikeluarkan: Semakan 1.0 Tarikh dicetak:

6 Pakai pakaian tahan kimia yang sesuai. Cadangan Sarung Tangan Pakai sarung tangan tahan kimia yang sesuai. Perlindungan Pernafasan Respirator bergantung pada paras dedahan. SCBA dengan pelindung muka penuh disyorkan semasa pertukaran dan sekiranya berlaku kecemasan. SEKSYEN 9: Ciri-ciri fizikal dan kimia Penampilan pepejal Keadaan Fizikal pepejal Bau tidak berbau Warna Ambang Bau nilai ph Takat Lebur Takat Didih Julat Takat Didih Takat beku Kadar Peluapan Kemudahbakaran (pepejal, gas) boleh dinyalakan Suhu swapencucuhan Takat Didih Had Mudah Letup Bahagian Rendah Suhu penguraian Had Mudah Letup Atas Tekanan Wap Ketumpatan Wap (udara=1) Graviti Tentu (Air=1) Keterlarutan dalam Air (bertindak balas ) pekali taburan (n-oktanol/air) kepekatan Keterlarutan (Lain-lain) Bandingan 0.7 g/ml Bentuk Fizikal pelet, manik, sempritan Berat Molekul Lain-lain maklumat Mukasurat 6 daripada 12 Tarikh dikeluarkan: Semakan 1.0 Tarikh dicetak:

7 Tiada maklumat tambahan boleh didapati. SEKSYEN 10: Kestabilan dan kereaktifan Reaktiviti Mungkin bertindak balas dengan evolusi haba apabila terkena air. Kestabilan kimia Mungkin bertindak balas dengan evolusi haba apabila terkena air. Boleh menyebabkan tindak balas berbahaya akan mempolimer. Keadaan yang perlu dielakkan Elakkan dari menghasilkan debu. Elakkan haba, api, percikan api dan sumber penyalaan lain. Gas-gas berbahaya boleh terkumpul di dalam ruang terkurung. Mungkin menyala atau meletup jika terkena bahan mudah terbakar. Bahan yang Hendaklah Dielakkan (Ketidakserasian) halogen, halokarbon, Asid, bes, bahan boleh bakar, Logam, garam logam, bahan pengoksida Produk penguraian merbahaya Penguraian Produk Terma oksida silikon, oksida logam SEKSYEN 11: Maklumat tentang toksikologi Maklumat tentang Laluan Pendedahan yang Mungkin PENYEDUTAN: terbakar, kerosakan sistem respirasi, kerosakan paru-paru Sentuhan kulit terbakar Tersentuh mata terbakar Tertelan terbakar, barah, kerosakan ginjal Analisis Komponen - LD50/LC50 Komponen bahan ini telah dikaji semula dalam pelbagai sumber dan tidak ada titik penghujung terpilih telah diterbitkan: Aluminum oxide (Al2O3) ( ) Mulut LD50 Tikus >5000 mg/kg Quartz ( ) Mulut LD50 Tikus 500 mg/kg Anggaran Ketoksikan Akut Tertelan > 2000 mg/kg Kesan Serta-merta lecuran salur pernafasan, lecuran kulit, lecuran mata, lecuran membran mukus, kerosakan sistem respirasi Kesan Tertangguh kerosakan sistem respirasi, kerosakan paru-paru, kerosakan ginjal, barah Data Kerengsaan/Pengakisan Mukasurat 7 daripada 12 Tarikh dikeluarkan: Semakan 1.0 Tarikh dicetak:

8 lecuran salur pernafasan, lecuran kulit, lecuran mata, lecuran membran mukus Kerosakan mata yang teruk / Kerengsaan Pemekaan Respirasi Tiada data sedia ada. Pemekaan Dermal Tiada data sedia ada. Karsinogen Kekarsinogenan Komponen Aluminum oxide (Al2O3) DFG: Kategori 2 (dianggap sebagai karsinogen kepada manusia, debu serat ) Magnesium oxide (MgO) ACGIH: A4 - Diklasifikasikan sebagai Karsinogen Manusia Quartz ACGIH: IARC: NTP: A2 - disyaki karsinogen manusia Monograf 100C [2012] ; Monograf 68 [1997] (Kumpulan 1 (karsinogen bagi manusia)) diketahui karinogen manusia DFG: Kategori 1 (menyebabkan kanser pada manusia, pecahan alveoulus ) OSHA: Hadir (saiz boleh hirup ) NIOSH: potensi karsinogen pekerjaan Data Mutagen terdapat data untuk campuran. Data Kesan Ke Atas Pembiakan terdapat data untuk campuran. Data Tumorigenik terdapat data untuk campuran. Ketoksikan Organ Sasaran Khusus - Pendedahan Tunggal sistem respirasi Ketoksikan Organ Sasaran Khusus - Pendedahan Berulang sistem respirasi, paru-paru, buah pinggang Bahaya resapan Tiada data sedia ada. Keadaan Perubatan Yang Semakin Teruk akibat Pendedahan gangguan mata, gangguan ginjal, gangguan hati, gangguan pernafasan, gangguan kulit dan alahan SEKSYEN 12: Maklumat ekologi Mukasurat 8 daripada 12 Tarikh dikeluarkan: Semakan 1.0 Tarikh dicetak:

9 Keracunan eko Berbahaya kepada kehidupa air dengan kesan jangka masa panjang. Analisis Komponen - Ketoksikan Akuatik Tiada data ekotoksik LOLI tersedia untuk komponen produk ini Keterusan terdapat data untuk campuran. Keupayaan/potensi pengumpulan bio terdapat data untuk campuran. Mobiliti terdapat data untuk campuran. Kesan-kesan berbahaya yang lain Tiada yang diketahui. SEKSYEN 13: Langkah-langkah pelupusan Kaedah Pembuangan Lupuskan mengikut semua peraturan yang berkaitan. maklumat buangan komponen Tiada maklumat sisa berkenaan untuk komponen produk ini. Pelupusan pembungkusan tercemar Lupuskan mengikut semua peraturan yang berkaitan. SEKSYEN 14: Maklumat pengangkutan Maklumat IATA: UN#: dikawal selia Maklumat ICAO: UN#: dikawal selia Maklumat IMDG: UN#: dikawal selia Komponen Pencemar Marin (IMDG) dikawal selia sebagai barangan bahaya. Kod Kimia Pukal Antarabangsa Bahan ini tidak mengandungi sebarang bahan kimia yang yang perlu dikenalpasti oleh Kod IBC sebagai bahan kimia bahaya pukal. Awasan khusus tiada SEKSYEN 15: Maklumat kawalan Mukasurat 9 daripada 12 Tarikh dikeluarkan: Semakan 1.0 Tarikh dicetak:

10 Peraturan Singapura Senarai Bahan Berbahaya Tiada maklumat ditemui untuk bahan yang tersenarai dalam Senarai Bahan Berbahaya. Senarai Racun Tiada maklumat ditemui untuk bahan yang tersenarai dalam Senarai Bahan Berbahaya. Kuantiti Pengangkutan Bahan Berbahaya Tiada komponen produk ini yang disenaraikan. Pihak Berkuasa Maritim dan Pelabuhan Produk ini tidak mengandungi komponen yang dikenalpasti pada Pihak Berkuasa Maritim dan Pelabuhan Singapura Barang Berbahaya. Akta Senjata dan Bahan Letupan Tiada komponen produk ini yang disenaraikan. Jadual Senjata Kimia Tiada komponen produk ini yang disenaraikan. Akta Penyalahgunaan Dadah Tiada komponen produk ini yang disenaraikan. Petroleum dan Bahan Mudah Terbakar Produk ini tidak mengandungi komponen yang dikenalpasti pada Petroleum dan Bahan Mudah Terbakar Singapura. Kawalan Barangan Strategik Produk ini tidak mengandungi komponen yang dikenalpasti pada Kawalan Barangan Strategik Singapura. Sisa Perindustrian Toksik Produk ini tidak mengandungi komponen yang dikenalpasti pada Sisa Perindustrian Toksik Singapura. Analisis Komponen - Inventori Aluminum oxide (Al2O3) ( ) Amerika Syarikat CA EU AU ph ENCS ISHL KECI/KECL TCCA CN NZ MX TW Ya DSL EIN Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Sodium oxide (Na2O) ( ) Amerika Syarikat CA EU AU ph ENCS ISHL KECI/KECL TCCA CN NZ MX TW Ya DSL EIN Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Magnesium oxide (MgO) ( ) Amerika Syarikat CA EU AU ph ENCS ISHL KECI/KECL TCCA CN NZ MX TW Ya DSL EIN Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Quartz ( ) Amerika Syarikat CA EU AU ph ENCS ISHL KECI/KECL TCCA CN NZ MX TW Ya DSL EIN Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya Mukasurat 10 daripada 12 Tarikh dikeluarkan: Semakan 1.0 Tarikh dicetak:

11 SEKSYEN 16: Lain-lain maklumat Kadar NFPA Kesihatan: 3 Kebakaran: 0 Kereaktifan: 2 Skala Bahaya: 0 = Minimum 1 = Sedikit 2 = Sederhana 3 = Serius 4 = Teruk Tarikh Penyediaan dan Penyemakan Baru: 5/24/2016 Kunci / Petunjuk ACGIH - Persidangan Juruhigin Industri Kerajaan Amerika; ADR - Pengangkutan Jalan Eropah; AU - Australia; BOD - Permintaan Oksigen Biokimia; C - Celsius; CA - Kanada; CA/MA/MN/NJ/PA - California/Massachusetts/Minnesota/New Jersey/Pennsylvania*; CAS - Perkhidmatan Abstrak Kimia; CERCLA - Akta Gerak Balas Persekitaran, Pampasan dan Liabiliti Komprehensif; CFR - Kod Peraturan Persekutuan (Amerika Syarikat); CLP - Pengelasan, Pelabelan dan Pembungkusan; CN - China; CPR - Peraturan Produk Terkawal; DFG - Deutsche Forschungsgemeinschaft; DOT - Jabatan Pengangkutan; DSD - Arahan Bahan Bahaya; DSL - Senarai Bahan Domestik; EC - Suruhanjaya Eropah; EEC - Komuniti Ekonomi Eropah; EIN - Inventori Eropah (Zat Kimia Komersial Wujud); EINECS - Inventori Eropah Bagi Bahan Kimia Komersial Sedia Ada; ENCS - Inventori Bahan Kimia Sedia Ada dan Baru Jepun; EPA - Agensi Perlindungan Persekitaran; EU - Kesatuan Eropah; F - Fahrenheit; IARC - Agensi Antarabangsa untuk Penyelidikan Kanser; IATA - Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa; ICAO - Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa; IDL - Senarai Pendedahan Bahan; IDLH - Bahaya Secara Langsung kepada Nyawa dan Kesihatan; IMDG - Barang Bahaya Maritim Antarabangsa; ISHL - Undang-Undang Keselamatan dan Kesihatan Perindustrian Jepun; IUCLID - Pangkalan Data Maklumat Kimia Seragam Antarabangsa; Jepun; Kow - Pekali pemisah oktanol/air; KECI - Inventori Bahan Kimia Sedia Ada Korea; KECL - Senarai Bahan Kimia Sedia Ada Korea; Korea; LD50/LC50 - Dos Maut/Kepekatan Maut; LEL - Had Mudah Letup Bahagian Rendah; LLV - Nilai Had Paras; LOLI - List Of LIsts - Pangkalan Data Pengawalseliaan ChemADVISOR; MAK - Nilai Kepekatan Maksimum di Tempat Kerja; MEL - Had Pendedahan Maksimum; MX - Mexico; NDSL - Senarai Bahan Bukan Domestik (Kanada); NFPA - Persatuan Perlindungan Kebakaran Kebangsaan; NIOSH - Institut Kebangsaan untuk Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan; NJTSR - Daftar Rahsia Perdagangan New Jersey; NTP - Program Ketoksikan Kebangsaan; NZ - New Zealand; OSHA - Pentadbiran Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan; PEL - Had Pendedahan yang Dibenarkan; PH - Filipina; RCRA - Akta Pemuliharaan dan Pemulihan Sumber; REACH - Pendaftaran, Penilaian, Kebenaran, dan Pengehadan Bahan Kimia; RID - Pengangkutan Rel Eropah; SARA - Akta Pindaan dan Pemberikuasaan Semula Superfund; STEL - Had Pendedahan Jangka Pendek; TCCA - Akta Kawalan Bahan Kimia Toksik Korea; TDG - Pengangkutan Barang Bahaya; TLV - Nilai Ambang Batas; TSCA - Akta Kawalan Bahan Toksik; TW - Taiwan; TWA - Purata Berwajaran Masa; UEL - Had Mudah Letup Atas; UN/NA - Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu/Amerika Utara; US - Amerika Syarikat; VLE - Nilai Had Pendedahan (Mexico); WHMIS - Sistem Maklumat Bahan Berbahaya Di Tempat (Kanada). Maklumat Lain Penafian: Maklumat dalam Helaian Data Keselamatan (Bahan) ("(M)SDS") dipercayai semasa dan tepat pada masa penghantaran produk oleh Entegris. Entegris tidak membuat sebarang jaminan, nyata atau tersirat, berkenaan dengan maklumat itu, termasuk, tanpa had, waranti tersirat mengenai kebolehdagangan dan kesesuaian untuk tujuan tertentu. Entegris tidak bertanggungjawab untuk sebarang kerugian atau kecederaan yang mungkin timbul dari penggunaan maklumat dalam (M)SDS. Sifat-sifat kimia, fizik dan toksikologi produk Entegris yang diterangkan dalam (M)SDS telah disiasat dengan teliti. Pengguna harus bertanggungjawab untuk menjalankan penelitian semasa penggunaan produk Entegris, dan menjalankan siasatan sendiri untuk menentukan sama ada produk itu adalah sesuai Mukasurat 11 daripada 12 Tarikh dikeluarkan: Semakan 1.0 Tarikh dicetak:

12 untuk tujuan tertentu dan sesuai untuk kaedah penggunaan atau aplikasinya. Ini adalah tanggungjawab pengguna untuk memastikan bahawa aktiviti pengunaannya mematuhi undang-undang dan peraturan yang berkenaan. Entegris adalah tanda dagangan terdaftar dalam Entegris Inc. atau satu syarikat gabungan Entegris Inc. atau syarikat gabungan. Hak cipta terpelihara.. Mukasurat 12 daripada 12 Tarikh dikeluarkan: Semakan 1.0 Tarikh dicetak:

SYSTERM SAFETY DATA SHEET

SYSTERM SAFETY DATA SHEET SAFETY DATA SHEET 1 Identification of the substance/preparation and of the company/undertaking Product name: Buffer ph 4.00 Name and address of Supplier: Classic Chemicals Sdn Bhd 19, Jalan Penerbit U1/43,

More information

SYSTERM SAFETY DATA SHEET

SYSTERM SAFETY DATA SHEET SAFETY DATA SHEET 1. Identification of the substance/preparation and of the company/undertaking Product name: Buffer ph 10.00 Name and address of Supplier: Classic Chemicals Sdn Bhd 19, Jalan Penerbit

More information

SYSTERM SAFETY DATA SHEET

SYSTERM SAFETY DATA SHEET SAFETY DATA SHEET 1. Identification of the substance/preparation and of the company/undertaking Product name: Name and address of Supplier: D(-)-Mannitol Classic Chemicals Sdn Bhd 19, Jalan Penerbit U1/43,

More information

HELAIAN DATA KESELAMATAN Nama Bahan : 4MS SDS ID: (SINGAPORE)

HELAIAN DATA KESELAMATAN Nama Bahan : 4MS SDS ID: (SINGAPORE) * * *BAHAGIAN 1 PENGENALAN BAHAN KIMIA BERBAHAYA DAN PEMBEKAL* * * Entegris, Inc. 129 Concord Road Building 2 Billerica, MA 01821 USA Telephone Number: +1-952-556-4181 Telephone Number: +1-800-394-4083

More information

Lembaran Data Keselamatan

Lembaran Data Keselamatan BAHAGIAN 1: Pengenalpastian Pengenal pastian produk Nama Bahan BORON TRIFLUORIDA Sinonim TRIFLUOROBORANE; BORON FLUORIDA; BORON FLUORIDA (BF3); TRIFLUOROBORON; UN 1008; BF3 Kelas Bahan Kimia boron, halida,

More information

Lembaran Data Keselamatan

Lembaran Data Keselamatan BAHAGIAN 1: Pengenalpastian Pengenal pastian produk Nama Bahan BORON TRIFLUORIDA, TERJERAP Sinonim TRIFLUOROBORANE; BORON FLUORIDA; BORON FLUORIDA (BF3); TRIFLUOROBORON; BF3 Kelas Bahan Kimia boron, halida,

More information

Risalah Data Keselamatan Bahan Menurut 1907/2006/EC, Article 31

Risalah Data Keselamatan Bahan Menurut 1907/2006/EC, Article 31 Halaman 1/6 Tarikh cetak 16.06.2015 Numbor versi 2 Disemak semula pada 16.06.2015 * 1: Pengenalpastian bahan/sediaan dan syarikat Kegunaan berkaitan yang dikenal pasti bagi bahan atau campuran dan penggunaan

More information

HELAIAN DATA KESELAMATAN

HELAIAN DATA KESELAMATAN * * *BAHAGIAN 1 PENGENALAN BAHAN KIMIA BERBAHAYA DAN PEMBEKAL* * * Entegris, Inc. 129 Concord Road Building 2 Billerica, MA 01821 USA Telephone Number: +1-952-556-4181 Telephone Number: +1-800-394-4083

More information

Risalah Data Keselamatan Bahan Menurut 1907/2006/EC, Article 31

Risalah Data Keselamatan Bahan Menurut 1907/2006/EC, Article 31 * 1: Pengenalpastian bahan/sediaan dan syarikat Halaman 1/7 Kegunaan berkaitan yang dikenal pasti bagi bahan atau campuran dan penggunaan Pateri Penggunaan profesional pateri 1.3 Perincian pembekal risalah

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/7 Tarikh cetak 26.01.2018 Disemak semula pada 26.01.2018 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Nama dagang: NP560 Kegunaan yang disarankan bagi

More information

Helaian Data Keselamatan

Helaian Data Keselamatan 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Pengenal pasti produk Nombor artikel: 44354 Kegunaan yang disarankan bagi bahan dan sekatan penggunaan Sektor Penggunaan SU24 Scientific research and development Perincian

More information

SYSTERM SAFETY DATA SHEET

SYSTERM SAFETY DATA SHEET SAFETY DATA SHEET 1. Identification of the substance/preparation and of the company/undertaking Product name: Name and address of supplier: Glycerol Classic Chemicals Sdn Bhd 19, Jalan Penerbit U1/43,

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/7 Tarikh cetak 13.12.2017 Disemak semula pada 13.12.2017 * 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Nama dagang: R276 Lead (Pb) Solder Paste (Sn63Pb37)

More information

Lembaran Data Keselamatan Nama Bahan: BORON TRIFLUORIDA, BORON 11 YANG DIPERKAYAKAN SECARA ISOTOPIK

Lembaran Data Keselamatan Nama Bahan: BORON TRIFLUORIDA, BORON 11 YANG DIPERKAYAKAN SECARA ISOTOPIK SEKSYEN 1: Pengenalpastian Pengenal pastian produk Nama Bahan BORON TRIFLUORIDA, BORON 11 YANG DIPERKAYAKAN Sinonim BORON TRIFLUORIDA, DIPERKAYA; TRIFLUOROBORANA-11B; BORON TRIFLUORIDA DIPERKAYA B-11;

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/8 * 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Kegunaan yang disarankan bagi bahan dan sekatan penggunaan Flux Memateri Perincian pembekal risalah data keselamatan Pengilang/Pembekal: Kester Inc.

More information

Safety Data Sheet Risalah Data Keselamatan. Power Pickle

Safety Data Sheet Risalah Data Keselamatan. Power Pickle Safety Data Sheet Risalah Data Keselamatan Power Pickle Date of Issue : 20.12.2014 Replaces : 21.11.2010 Valid no longer than : 20.12.2018 Tarikh diisukan Menggantikan Sah sehingga 1.0 Chemical Product

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Monomuls 90-O 18 Kegunaan: pengemulsi Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Irgazin Yellow D 1999 Keluarga kimia: Isoindolinon Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/8 Tarikh cetak 27.10.2017 Disemak semula pada 27.10.2017 * 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Nama dagang: TSF-6750 Tacky Soldering Flux Kegunaan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Cetiol OE Deo Kegunaan: Kimia, kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2,

More information

RISALAH DATA KESELAMATAN KIMIA MATERIAL SAFETY DATA SHEET

RISALAH DATA KESELAMATAN KIMIA MATERIAL SAFETY DATA SHEET SikaAER, Page 1 of 5 RISALAH DATA KESELAMATAN KIMIA MATERIAL SAFETY DATA SHEET Tarikh penyediaan / Date prepared Nombor rujukan / : 30 August 2007 : 256-002 Reference No. BAHAGIAN 1 : PENGENALPASTIAN PRODUK

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/8 Tarikh cetak 22.08.2017 Disemak semula pada 22.08.2017 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Nama dagang: HM531 Solder Paste Lead (Pb) Alloy

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Loxanol MI 6735 Nama bahan kimia: polyethyleneimine Nombor CAS: 9002-98-6 Kegunaan: Bahan kimia

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Paliotol Yellow L 1970 Formula Kimia: C16 H9 N5 O6 Keluarga kimia: pigmen isoindolina Kegunaan:

More information

HELAIAN DATA KESELAMATAN

HELAIAN DATA KESELAMATAN * * *BAHAGIAN 1 PENGENALAN BAHAN KIMIA BERBAHAYA DAN PEMBEKAL* * * Entegris, Inc. 129 Concord Road Building 2 Billerica, MA 01821 USA Telephone Number: +1-952-556-4181 Telephone Number: +1-800-394-4083

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/8 Tarikh cetak 28.11.2017 Disemak semula pada 28.11.2017 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Nama dagang: 186-18 Soldering Flux Kegunaan yang

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/14 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Lumogen F Red 305 Formula Kimia: C72 H58 N2 O8 Keluarga kimia: pewarna perilena Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Magnetic Pigment 345 BASF Nama bahan kimia: magnetite Nombor CAS: 1309-38-2 Kegunaan: Pewarna untuk

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/8 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Kegunaan yang disarankan bagi bahan dan sekatan penggunaan Flux Memateri Perincian pembekal risalah data keselamatan Pengilang/Pembekal: Kester Inc. 800

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Magnetic Pigment 345 BASF Nama bahan kimia: Nombor CAS: 1309-38-2 Kegunaan: Pewarna untuk kegunaan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Dispex AA 4030 Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Cinquasia Magenta D 4570 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Laroflex MP 35 Keluarga kimia: sebatian vinil Kegunaan: Coating raw material for industrial

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/8 Tarikh cetak 17.04.2018 Disemak semula pada 17.04.2018 1 Pengenalan bahan kimia berbahaya dan pembekal Nama dagang: NP545 Lead (Pb) Solder

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3111 Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong, Seksyen

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgazin Cosmoray Orange L 2950 Nama bahan kimia: Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/8 Tarikh cetak 02.07.2018 Disemak semula pada 02.07.2018 * 1 Pengenalan bahan kimia berbahaya dan pembekal Nama dagang: SELECT-10 Selective Solder

More information

SECTION 1 CHEMICAL PRODUCT AND COMPANY IDENTIFICATION SEKSYEN 1 PENGENALPASTIAN PRODUK DAN SYARIKAT

SECTION 1 CHEMICAL PRODUCT AND COMPANY IDENTIFICATION SEKSYEN 1 PENGENALPASTIAN PRODUK DAN SYARIKAT MATERIAL SAFETY DATA SHEET RISALAH DATA KESELAMATAN BAHAN KIMIA AQUA-KEM 20 SECTION 1 CHEMICAL PRODUCT AND COMPANY IDENTIFICATION SEKSYEN 1 PENGENALPASTIAN PRODUK DAN SYARIKAT Supplier Name (Nama Pembekal)

More information

SAFETY DATA SHEET HELAIAN DATA KESELAMATAN Review Date: 2 nd April 2015 Tarikh Keluaran: 2 April 2015

SAFETY DATA SHEET HELAIAN DATA KESELAMATAN Review Date: 2 nd April 2015 Tarikh Keluaran: 2 April 2015 SAFETY DATA SHEET HELAIAN DATA KESELAMATAN Review Date 2 nd April 2015 Tarikh Keluaran 2 April 2015 SECTION 1. Identification of the hazardous chemical and of the supplier BAHAGIAN 1. Pengenalan bahan

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/8 Tarikh cetak 01.12.2017 Disemak semula pada 01.12.2017 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Nama dagang: SF800-LR Soldering Flux Kegunaan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cromophtal Yellow K 1210 FP Nama bahan kimia: 3,3'-[(2-chloro-5-methyl-p-phenylene)bis[imino(1-acetyl-2-

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cutina PES Nama bahan kimia: Fatty acids, C16-18, esters with pentaerythritol Kegunaan: kandungan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgalite Rubine K 4270 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Laroflex MP 45 Nama bahan kimia: Polymer based on: vinyl compounds Kegunaan: Coating raw material

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cegesoft C 24 Nama bahan kimia: 2-ethylhexyl palmitate Kegunaan: Bases for creams and ointments,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgalite Red D 3773 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Magnapearl Exterior CFS 3103 Keluarga kimia: oksida logam Keluarga kimia: Polimer Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Plurasafe BCF 11 Brake Coating Fluid Kegunaan: Component for lubricants and metal working

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Cromophtal Yellow L 1061 HD Keluarga kimia: pigmen organik Kegunaan: komponen pewarna Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cosmedia CTH (E) Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/8 Tarikh cetak 11.10.2017 Disemak semula pada 11.10.2017 * 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Nama dagang: 4662 Flux Thinner Kegunaan yang

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/8 Tarikh cetak 06.02.2018 Disemak semula pada 07.09.2016 * 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Nama dagang: 952-S Soldering Flux Nombor artikel:

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/7 Tarikh cetak 30.10.2017 Disemak semula pada 30.10.2017 * 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Nama dagang: 245 Lead-free Alloy Solder Wire

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/14 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Vinapor DF 2938 F Keluarga kimia: etoksilat alkohol lemak, pengisi Kegunaan: Bahan mentah,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinovis ADE Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Dispex Ultra FA 4483 Keluarga kimia: ester fosforik Kegunaan: wetting agent Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Micro-Sorb 16/30 LVM Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit Jelutong,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal S 695 P Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

RISALAH DATA KESELAMATAN KIMIA MATERIAL SAFETY DATA SHEET

RISALAH DATA KESELAMATAN KIMIA MATERIAL SAFETY DATA SHEET Sikaflex-252, Page 1 of 5 RISALAH DATA KESELAMATAN KIMIA MATERIAL SAFETY DATA SHEET Tarikh penyediaan / Date prepared Nombor rujukan / : 30 August 2007 : 147-003 Reference No. BAHAGIAN 1 : PENGENALPASTIAN

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Paliogen Blue L 6470 Kegunaan: Colorants for the Paints, lacquers and varnishes industry Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka FL 3778 Kegunaan: bahan kimia industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka RM 1900 Kegunaan: Thixotropic agent Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cinquasia Violet L 5120 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/8 Tarikh cetak 04.10.2017 Disemak semula pada 04.10.2017 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Nama dagang: 920-CXF Soldering Flux Kegunaan yang

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/8 Tarikh cetak 09.11.2017 Disemak semula pada 09.11.2017 * 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Nama dagang: 186 Soldering Flux and 186 Flux-Pen

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan FoamStar SI 2292 Keluarga kimia: polisiloksana polieter-terubahsuai, eter glikol Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Irgastab UV 22 Keluarga kimia: ester akrilik, perencat Kegunaan: penstabil Syarikat: BASF

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal S 734 P Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Acronal S 735 P Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri sahaja Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Hydropalat WE 3106 Nama bahan kimia: Fatty alcohol, ethoxylated Kegunaan: wetting agent, additives

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Sicocer F Turquoise 2504 Kegunaan: colourants for the ceramics industry Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

MGC PURE CHEMICAL SINGAPORE PTE LTD HELAIAN DATA KESELAMATAN (SAFETY DATA SHEET)

MGC PURE CHEMICAL SINGAPORE PTE LTD HELAIAN DATA KESELAMATAN (SAFETY DATA SHEET) MAKLUMAT PRODUK Nama Produk Formula Kimia Nama Kimia Lain BAHAGIAN 1 PENGENALAN BAHAN KIMIA BERBAHAYA DAN PEMBEKAL : Ammonium Hydroxide, Super Pure (25%~30%) : NH4OH : Larutan Ammonia (25%~30%) 1 / 10

More information

SAFETY DATA SHEET HELAIAN DATA KESELAMATAN

SAFETY DATA SHEET HELAIAN DATA KESELAMATAN I. PRODUCT AND COMPANY IDENTIFICATION I. PENGENALAN BAHAN KIMIA DAN PEMBEKAL PRODUCT NAME : Davco K10 Sovacryl 102 NAMA PRODUK : Davco K10 Sovacryl 102 MAIN USE : Waterproofing coating for RC flat roof,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Microlith Red 4035 WA Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl ADP 1230 Keluarga kimia: ester akrilik Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cinquasia Violet L 5125 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/8 Tarikh cetak 27.11.2017 Disemak semula pada 27.11.2017 * 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Nama dagang: 135 Soldering Flux Nombor artikel:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Loxanol MI 6627 Kegunaan: perencat kakisan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal FoamStar ST 2454 Kegunaan: penyahbusa Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Rheovis HS 1212 Keluarga kimia: poliakrilat Kegunaan: Pengubah kepekatan cecair/larutan Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Lumogen Black K 0087 (old Lumogen Black FK 4280) Kegunaan: colourant for the plastics industry Syarikat:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Synergy Orange 6113 Keluarga kimia: pigmen organik, bahan tambah Kegunaan: Pewarna untuk

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Efka FA 4642 Keluarga kimia: tidak tepu, poliamida,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Foamaster MO 2133 Keluarga kimia: minyak mineral, zat aktif permukaan bukan ion Kegunaan:

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Irgazin Red L 3600 HD Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Efka FA 4671 Kegunaan: bahan kimia industri Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013

Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Helaian Data Keselamatan menurut P.U.(A) 310/2013 Halaman 1/7 Tarikh cetak 31.10.2017 Disemak semula pada 31.10.2017 * 1 Pengenalan bahan kimia dan pembekal Nama dagang: 285 Lead-free Alloy Solder Wire

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Dispex Ultra PA 4590 Kegunaan: agen penyebaran Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/19 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Cromophtal Violet D 5700 Kegunaan: komponen pewarna Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal FoamStar SI 2210 Kegunaan: penyahbusa Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/17 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Sicopal Black K 0090 Nama bahan kimia: Nombor CAS: 68186-97-0 Kegunaan: colourant for the plastics

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Efka FA 4601 Keluarga kimia: alkil sulfat, sebatian ammonia Kegunaan: formulation auxiliary

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Loxanol MI 6835 Keluarga kimia: polietilenaimina Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/21 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Tinuvin 5060 Kegunaan: penstabil Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka U8/87 Bukit

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/20 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Joncryl 683 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl 74 Kegunaan: agen penyebaran Syarikat: BASF (Malaysia) Sdn Bhd No 2, Jalan Astaka

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalan bahan kimia dan pembekal Reflecks MultiDimensions Changing Cherry G480D Kegunaan: kandungan kosmetik Syarikat: BASF (Malaysia)

More information

SYSTERM SAFETY DATA SHEET

SYSTERM SAFETY DATA SHEET SAFETY DATA SHEET 1. Identification of the substance/preparation and of the company/undertaking Product name: Name and address of Supplier: Silver nitrate Classic Chemicals Sdn Bhd 19, Jalan Penerbit U1/43,

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/16 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Rheovis VP 1231 Keluarga kimia: vinil polimer Kegunaan: Bahan mentah, untuk kegunaan industri

More information

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet

Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Risalah Data Keselamatan Safety data sheet Mukasurat (Page): 1/18 1. Pengenalpastian syarikat dan sediaan/bahan Joncryl FLX 5010 Kegunaan: polimer untuk dakwat, varnis atau penyalutan Syarikat: BASF (Malaysia)

More information